Hebben dieren ook sex omdat ze het fijn vinden of alleen om zich voort te planten?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
2K
Reddie
6 jaar geleden
Voor zo ver ik weet komen alleen de bonobo's daar in de buurt.
Die hebben veel seks zonder voortplantings bedoelingen.
Ze hebben vriendschapsseks, goedmaakseks, goeiemorgenseks, etc.
Maar het heeft dus wel een doel, al is het niet voor de voortplanting.

Antwoorden (1)

Of dieren (zeker de lagere soorten) seks "leuk" vinden of het doen uit instinct is niet te zeggen - misschien is het verschil tussen het menselijke genieten en het dierlijke instinctmatige handelen niet zo duidelijk als velen denken ;-).
Voor een meer diepgaande sociobiologische uitleg kan je misschien het boek "Why is sex fun?" van Jared Diamond eens lezen.