Wat betekend het als een hond tegen het been van een mens plast?

Een mannetjeshond plaste tegen t been van iemand die m net lief had geaaid. Het is niet de baas.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dieren
26.7K
jodyenboyke
6 jaar geleden
1e antwoord vindt ik geweldig, 2e deels. In deze situatie lijkt stress vooral de oorzaak. Laat vreemde niet zomaar een hond aaien. Ik vind het ook niet prettig als iedereen zomaar aan mij zit. Waarom zou een hond dit wel moeten?

Antwoorden (2)

Een hond die tegen een persoon plast, ervaart vaak die persoon als een stresserende prikkel. Doordat die misschien mondeling corrigeert of anderszins druk uitoefent. Het kan ook zijn dat de omgeving als stressvol ervaren wordt, en de hond al steun zoekend bij de eigenaar alsnog plast.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zou je er aan moeten doen? En wat zou die mevrouw moeten doen nadat die hond tegen haar been had geplast?
HeerVoldemort
6 jaar geleden
Zie mijn vraag van vorig jaar.
Wordt nog boos als ik er aan terug denk. Ik kom dat mens nog wel eens tegen. En tegenwoordig loopt ze mij voorbij met haar neus in de lucht. https://www.startpagina.nl/v/dieren/huisdieren/vraag/576173/betekent-hond-jou-gebruikt-boom
jodyenboyke
6 jaar geleden
Mannonnetje33: Voorkomen dat dit gedrag herhaald wordt, eigenaar hond moet alert zijn en zien wat er staat te gebeuren en zeker deze hond niet door iedereen laten aanhalen.
Dominantie, Territoriaal gedrag of onzekerheid

-Dominantie, al dan niet opgroeiend, dus puberaal gedrag, dat niet gecorrigeerd is of wordt, maar zeker niet acceptabel.

Een hond hoort nooit hoger in rangorde te staan dan een mens. Een jonge hond zal soms echter wel uitproberen om hoger in de rangorde te komen en dan kan hij dit gedrag laten zien. Het is zaak voor de baasjes, om de hond te leren dat dit gedrag onacceptabel is. Volg een puppy-cursus of gehoorzaamheids-, dat zal zeker helpen.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1301924

-Territoriaal gedrag kan ook, markeren van zijn territorium.

-Onzekerheid is nog een mogelijkheid, bv door de komst van een baby.

Je kunt hier wel iets aan doen. Maak lange wandelingen aan de lijn en dan stevig door stappen, Niet iedere paar meter snuffelen, nee gewoon doorlopen en na 20 min. mag hondje als beloning 5 minuten snuffelen en behoefte doen.
[Natuurlijk allereerst de hoge nood plas(sen) laten doen, dat zou niet eerlijk zijn. Al geeft bron anders aan, dit vind ik niet kunnen hoge nood is hoge nood. Ook wel afhankelijk van hoe lang geleden de laatste uitlaat was uiteraard.]

Zaak is het om e.e.a. zeker ook thuis aan te pakken,

Strikte regels en grenzen en beperkingen zijn nodig. Laat hondje niet overal liggen waar hij wil. Laat hem ook vooral plaats maken voor jou voor de baas. Wel consequent, stap niet over hem heen, nee , laat de hond voor jou voor de baas van de roedel! opzij gaan.

Veranderingen in huis, nieuwe partner, nieuwe baby, nieuw huisdier, allemaal mogelijke redenen.

Voed je hond op, verdiep je in de achtergronden en volg eventueel een cursus.

Wees consequent , dat is voor iedereen het best. Succes!

http://www.parsonutrecht.nl/opvoeding/plassen-tegen-mensen.php
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=73&t=1301924
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jodyenboyke
6 jaar geleden
de min snapt ik dan weer niet, want er staat genoeg juiste info in het antwoord