Hoe pak je een kat aan? Als hij/zij iets heeft gedaan wat niet mag?

Wij hebben sinds een tijdje 2 katten, geërfd van mn zus zegmaar ..In 't begin ging alles gewoon goed en zo, ze deden hun behoeftes gewoon in de kattebak, niks mis mee. Maar laatste tijd begint er 1 steeds maar weer zn behoeftes op de mat te doen. Mn ma pakt haar dan op en gaat dan boos tegen haar lopen doen. Waardoor ze een bang word. Ik zelf snap haar reactie op zich wel, maar ik denk eigenlijk dat het geen nut heeft, want vervolgens gebeurd het weer. En het vervelende is ook, het gebeurt meestal als we niet thuis zijn. We proberen ze nu wel naar buiten te laten gaan in de achtertuin, vandaar kunnen we op de hek en de schuur springen. Maar verder dan de tuin komen ze toch echt niet..
Een tijdje terug, ik legde mn stapeltje kleren eventjes op de grond neer, die ene kat komt aanlopen en begint eerst met wat kopjes, ze ruikt intussen een beetje aan mn stapeltje kleren, en begint er dan spontaan ineens over heen te plassen! Ik vraag me nou af hoe pak je een kat aan? Hoe laat je merken dat iets ècht niet mag? Wat kunnen de oorzaken zijn dat ze het doet? En wat is er aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (11)

mijn broer heeft 2 katten en die deden ook allemaal dingen die niet mogen enzo. maar je moet gewoon tegen ze schreeuwen en bij me broer flikken ze nu niks meer :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn kat is doof, en hij is met de plantenspuit groot gebracht. Als hij het weer doet zet je 'm voor z'n eigen keutel neer en geef je 'n spray. Werkt super en is niet zielig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat had me broer ook geprobeert. alleen het gekke is dat hij van water houd. als mijn broer aan het douchen is komt hij er gezzelig onderstaan.
MissBiggie
13 jaar geleden
achteraf straffen heeft sowieso geen zin meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zielig? Ik zal jou eens onder de tuinslang zetten zonder dat je begrijpt waarom je gestraft wordt!
Kristal
13 jaar geleden
Dat is inderdaad een goed voorbeeld Suzy.
Het zou aan stress kunnen liggen, soms is het gwn een poosje en gaat het vanzelf weer over en hij/zij doet het altyd op die mat? Misschien als je hem verplaatst of de kattenbak erop kan zetten dat het dan niet meer gebeurd als het steeds is wanneer er niemand thuis is kan het ook een teken van eenzaamheid zijn..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
boos doen heeft geen zin, word hij alleen bang van en poept hij uit angst..

Zoals bovenstaande gv'er al zegt, een planten spuit gebruiken als je vermoed dat hij iets fout gaat doen of doet. Ik heb dit gedaan toen hij nog een kitten was, nu inmiddels 6 jaar later als ik een plantenspuit tevoorschijn haalt dan weethij niet hoe snel hij weg moet zijn, dus dit maakt toch echt de grootste indruk op een kat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij plotselinge onzindelijkheid of andere gedragsveranderingen eerst naar de dierenarts om een medische oorzaak uit te sluiten.
boos worden op je kat, of hem zelfs straffen, werkt averechts.
door de stress die dat veroorzaakt, loop je alleen maar meer kans op gedragsproblemen.
hoeveel bakken heb je trouwens in gebruik?
drie goed schoongehouden bakken is ideaal voor twee katten.
de bakken moeten niet te dicht op elkaar staan, en ook niet in de buurt van eten of drinken.

als een kat iets doet wat niet mag, zoals in de gordijnen hangen, of op het aanrecht springen, pak hem dan zonder verdere poespas op, en zet hem op de grond.
als hij iets heeft gedaan wat niet mag, maar je komt daar pas later achter, dan heeft het geen enkele zin nog actie te ondernemen.
je kat zal eventuele actie van jouw kant, niet in verband brengen met z'n wandaad.
Rieneke1
13 jaar geleden
MissBiggie
13 jaar geleden
Helemaal mee eens en ook dat verhaal van die plantenspuit. Dat werkte bij mijn katten ook erg goed. +
Ivana
13 jaar geleden
Ik dacht: even lezen wat Rieneke schrijft, dan hoef ik alleen nog maar een + te zetten. Scheelt een heleboel typewerk. ;-))
Rieneke1
13 jaar geleden
bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ivana doet hetzelfde als ik.
zondag
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord weer. Het blijft me verbazen dat er nog steeds mensen zijn die een onzindelijke kat straffen. Dat is zoiets als je kleuter die misselijk is en moet overgeven boos toespreken en op de gang zetten.
Plantenspuit als je dat iets doen wat niet mag, bijv krabben aan bank.

Mat wegdoen, zit nu een geur aan. Extra kattebak kopen, vaak verschonen en/of wisselen van grint naar ander kattebakmiddel.

Boos worden schreeuwen heeft geen enkele zin. Kat begrijpt je woede toch niet en wordt alleen maar afstandelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik boos ben, laat ik dat merken aan mijn stem, net zoals bij mensen. Als de kat braaf is laat ik dat opnieuw merken door mijn stem. Ik gebruik ook altijd dezelfde woorden in deze 2 gevallen.
Als de kat het vooral doet als je weg bent, dan is dat omdat ze al aan U gehecht is en ze wil laten zien dat ze U mist. De kat die wat kopjes geeft vraagt om geknuffeld te worden. Op uw kledij heeft ze geplast ,waarschijnlijk wil ze daarmee zeggen dat dit van haar is ( ze bedoelt dan dat jij van haar bent). Ze herkent jouw geur en bakent door te plassen, haar gebied af. Ik denk dat dit allemaal tekens zijn van het feit dat ze van je houdt en dat je niet mag weggaan. Ik zou proberen een ritueel te houden als je weggaat en ook als je terugkomt, zo zal zij aan uw gedrag kunnen merken, dat je terugkomt. De katten waren van je zus, dus ze hebben al eens een baasje verloren! Laat merken dat je van ze houdt, allebei, en de rest zal wel vanzelf komen.Veel praten op een lieve toon maakt op den duur van uw kat een heel, heel lieve kat.
Katten kunnen heel aanhankelijk zijn aan hun baasje,
sommigen evenveel als een hond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een probleem van de urinewegen kan de oorzaak zijn van 'onzindelijkheid' een kat die pijn heeft met plassen associeert de kattenbak met de pijn en zoekt een andere plaats.
sluit dus eerst uit of dit niet het geval is (anders is het niet af te leren, en kan een eventuele ontsteking nare gevolgen hebben)

katten zijn gevoelig voor veranderingen dus het is goed mogelijk dat lichamelijk niets aan de hand is en je het anders aan kan pakken.
elke kat zijn eigen kattenbak, dagelijks de keutels eruit, bak op een makkelijk bereikbare plaats, niet te dicht bij het water en voer .
katten eten in de natuur nooit waar ze plassen/poepen, dus kunnen op een andere plek hun behoeften gaan doen.

betrap je een kat op heterdaad kan je m in zijn nekvel pakken (zo worden kittens ook door hun ouder gecorrigeerd) en roep een duidelijk 'NEE' zet de kat op de bak. de plantenspuit kan ook maar roep hierbij ook duidelijk 'NEE' (de kat leert het woorde kennen zodat bij herhaling het woord 'NEE' soms voldoende is)

echter is de oorzaak hier nog niet mee weggenomen.
omdat het heel veel oorzaken kan hebben kan je het beste even kijken op de site waarvan de link bij de bron staat.

hier vind je heel veel tips, ook mbt het schoonmaken van de plasplekken.

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als katten eenmaal ergens geplast hebben, hebben ze de neiging om weer op dezelfde plaats te plassen, omdat het daar al naar plas ruikt. Daarom is het misschien slim om de mat een tijdje weg te halen. Het is inderdaad ook een goed idee om de kattenbak juist een tijdje op de mat te zetten. Ik denk dat het wat het plassen betreft het geen zin heeft om ze te straffen. Ik denk dat ze dan alleen maar last krijgen van stress.

Maar bij andere ondeugendheden zoals op het aanrecht lopen of aan de bank krabben denk ik dat het wel loont om ze te laten merken dat dat niet mag met een platenspuit of een schreeuw of door ze even op te jagen. Maar dat is voor eventjes. Daarna moet de rust vrij snel weer terugkeren.

Succes met die twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het stress is. Wij zijn een half jaar terug verhuisd met 2 katten. Het waren echte buitenkatten, maar na verhuizing 2 weken binnen gehouden om weglopen te voorkomen. Eén kat heeft in het begin ook steeds op de deurmat zitten poepen.
Dat deed hij vooral 's nachts. Als ik dat 's morgens op stond te ruimen ging dat niet zonder woorden.
Het klinkt misschien gek maar de kat had echt wel door dat het om hem ging na wat ik allemaal liep te bekken. Nooit gaan schreeuwen tegen een kat!!!!!!!!! Maar als ik zag dat hij moest pakte ik hem in z'n nekvel en zette hem in de kattebak.
Ik moet wel zeggen dat hij een hekel heeft aan een vieze kattebak. Dagelijks even poep eruit scheppen.
Na een aantal weken was het over!
Deze kat is na de verhuizing echt verandert. Hij is aanhankelijker geworden en is heel veel binnen. EN............. de kattebak staat er nog wel maar wordt niet meer gebruikt door de katten. Ze doen het liever buiten.
(kattebak heb ik eigenlijk staan voor nood als we een keer niet thuis zijn).
Dus geef ze heel veel liefde en aandacht en ga er rustig mee om. Hoe meer je loopt te schreeuwen en stampen hoe gestrester de kat wordt.
Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Straffen heeft weinig zin, er is vaak een reden waarom dat ze ineens onzindelijk worden. Zorg in ieder geval dat de bak schoon is. Zijn ze erg gestresst dan zou ook een feliwaystekker kunnen helpen. (deze is verkrijgbaar bij de dierenarts) Deze stekker werkt op basis van fermonen en je ruikt er zelf niks van maar de katten worden er een stuk rustiger van. Schreeuwen tegen katten heeft geen enkele zin. En sommige katten schrikken niet van een plantenspuit. Je kunt katten heus wel voor een gedeelte opvoeden. Je moet consequent blijven. Als ze bijvoorbeeld niet op tafel mogen, constant eraf halen en nee zeggen. Ze zullen het op den duur wel snappen en op het moment dat jij er bent niet doen. Het blijven natuurlijk katten en ze hebben een heel eigen willetje en zijn eigenwijs.