Moet ik mijn hond en kat (jaarlijks) inenten?

Op internet wordt ik er niet wijzer van. De ene helft zweert erbij en de andere helft zweert het af. Zowel hond en kat hebben de eerste 2 jaren alle vaccinaties gehad. Hond van 3 jaar vorig jaar de grote cocktail gehad vanwege vakantie naar Spanje (dan is inenten verplicht). Beide dieren komen veel buiten.

Wat is nou echte wijsheid?
Niet het verhaal : vraag het je dierenarts, want die is toch niet helemaal objectief in.

Voor zowel niesziekte als kennelhoest geld toch dat inenten (zeker voor de hond) voor enkele virussen helpt en dus alsnog de ziekte kunnen krijgen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Voor honden en katten geldt dat sommige entingen 1 jaar en andere weer 3 jaar geldig zijn. Jaarlijks moeten honden ingeënt worden tegen de ziekte van Weil. 3 jaarlijks tegen Parvo, HCC en Hondenziekte. Voor deze inentingen kan je eventueel ook kiezen voor een titerbepaling, dan kun je kijken of je hond voldoende antistoffen heeft voor deze ziekten. Dan kan de inenting uitgesteld worden. Katten dien je jaarlijks in te enten tegen niesziekte. Zeker als je katten buiten komen. Dit is zeer besmettelijk en kan zelfs via bezoek en na handenwassen nog overgebracht worden op de kat. Voor de kattenziekte is 3 jaarlijks voldoende. Hiervoor is ook weer een titerbepaling mogelijk. Dit zijn algemene richtlijnen voor honden en katten. Natuurlijk zwermen er op internet voldoende andere meningen rond. Net als over het vaccineren van mensen. Maar de algemene richtlijnen zijn opgesteld op basis van onderzoek. Toegevoegd na 2 minuten: PS Voor de niesziekte is titerbepaling niet betrouwbaar. Het advies is jaarlijks herhalen.

Bronnen:
https://www.mcvoordieren.nl/misvattingen-i...

Heb je weleens gehoord over titteren? Er wordt een beetje bloed afgenomen en dan wordt er met de Vaccu-check gekeken of je hond nog voldoende anti-stoffen heeft. Over het algemeen genomen zijn honden veel langer beschermd en heeft een jaarlijkse enting dus helemaal geen zin! Mijn honden zijn getitterd en hoeven pas in 2019 en 2020 opnieuw getitterd te worden en dan waarschijnlijk wel weer geent (of gedeeltelijk) Als een hond nog voldoende bescherming heeft, slaat de enting helemaal niet aan. Meer informatie vindt je in de facebookgroepen: bewust vaccineren, ontwormen.

Dat mag, maar persoonlijk.. het eerste jaar als het een pup is, zou ik het wel even laten doen. Dan zijn de dieren nog zo kwetsbaar, en door ze te laten inenten bouwen ze weerstand op!!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100