Als er veel regen op een merel nest valt kan dat kwaad ?

Ik heb een merel nest in mijn tuin in de clematis. Maar het regent behoorlijk en ik vroeg mij af of dat geen jwaad kan voor de broedende merel ?

Weet jij het antwoord?

/2500

Op zich is zo'n nest zo lek als een mandje, en zorgen de oudervogels ervoor dat de jonkies niet te nat worden en warm blijven. Het vreselijke is echter dat er steeds meer zwerfafval in de natuur komt, waaronder plastic. Als er te veel plastic in het nest verwerkt wordt is er geen goede waterafvoer meer en blijft er water in het nest staan. Hierop raken de jonkies snel onderkoeld en zullen ze sterven. Vooral bij ooievaarsnesten vormt dit een probleem, maar ook kleinere vogels die een ingewikkeld nest bouwen, zoals merels, hebben er last van. Duifjes daarentegen stapelen drie takjes op elkaar en noemen het een nest. Hun jonkies vallen regelmatig uit of door dit zogenaamde nest, maar van regen hebben ze veel minder last. Toegevoegd na 4 uur: Voor de broedende merel zelf kan het geen kwaad, mits ze in goede conditie is, heeft ze een waterdicht isolerend verenpak.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100