Bestaan diersoorten die alleen in Nederland voorkomen?

Die dus ALLEEN in nederland bestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dieren
10.3K

Het beste antwoord

Ja, dit noem je een endemische soort:
"Van alle zoogdieren in Nederland is enkel een ondersoort van de Noordse woelmuis (Microtus oeconomus arenicola) endemisch. Alle overige soorten komen ook buiten Nederland voor."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, Nederland is ZO klein, dat er geen enkele diersoort is die zich aan de beperkte grenzen vandit landje houdt.
Er zijn wel enkele dieren die vrij tpisch zijn voor Nederland, maar die vind je in alle buurlanden ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat noem je endemische dieren. In Nederland zijn dat de Grote vuurvlinder en Microtus oeconomus arenicola (een ondersoort van de Noordse woelmuis).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, die zijn er niet, dieren houden zich niet aan de grenzen tussen de landen, het leefgebied van een dier zal zich dus over een groot oppervlakte uit kunnen spreiden.

Het kan wel zo zijn dat een groep dieren alleen maar in Nederland leeft, maar dan is er zeker een andere groep van dezelfde diersoort, die buiten Nederland zal leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas, er bestaat geen diersoort die alleen in Nederland leeft. Dat laat de Verenigde Natuurmonumenten ons weten. Er zijn wel 2 bijzondere ondersoorten die alleen in Nederland voorkomen. De ondersoort areni-cola van de noordse woelmuis bevindt zich vooral in riet- en ruigtevegetaties, zoals de Biesbosch. Het andere dier dat alleen in Nederland voorkomt, is de ondersoort batavus van de grote vuurvlinder. Die vertoeft het liefst in uitgestrekte laagveenmoerassen als de Overijsselse Weerribben. Doordat dit soort landschap zeldzaam is, wordt de vlinder bedreigd. Sinds 2000 is de Lycaena dipar batavus dan ook een beschermde diersoort.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve de woelmuis en vlinder die hiervoor genoemd zijn ken ik nog een soort.
De Hollandse Smous is weliswaar een fokproduct, maar komt over de Nederlandse grens niet voor. De rasvereniging die zich met de terugfok van dit oerhollandse ras bezighoudt, weigert honden af te geven aan mensen die in het buitenland wonen of gaan wonen. Dit, om de ontwikkeling van de nesten te kunnen controleren en de dekkingen in eigen hand te houden. Buiten de vereniging om is het bijna onmogelijk een Hollandse Smous te bemachtigen.
14 jaar geleden
Ivana
14 jaar geleden
En?....afgehaakt? Ik vind de fokresultaten nog erg instabiel en je mag in de meeste gevallen niet eens zelf je pup uitkiezen.
Gelukkig ligt mijn hart bij een heel ander soort hond: jachthond, wel te verstaan!