Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom vliegen ganzen vaak in de avond of nacht?

2 weken geleden
in: Vogels
jc54
2 weken geleden
Bij daglicht zijn ze vaak aan het fourageren.
ronron1212
2 weken geleden
En daarom vliegen ze pas na 24:00 rond?
TurfGraver
2 weken geleden
https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/biologie/vraag/291706/maakt-ganzen-s-nachts-vliegen/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (3)

Ganzen vliegen meestal in de avond of nacht omdat het koeler is en de lucht rustiger. Dit maakt het makkelijker voor ze om lange afstanden af te leggen zonder al te veel inspanning.

Daarnaast zijn er minder predatoren actief in het donker, wat ze meer veiligheid biedt tijdens hun vlucht. Ook kan het zijn dat ze dan beter de sterren kunnen gebruiken om hun weg te vinden.

Hebben jullie weleens opgemerkt dat ganzen 's avonds of 's nachts vliegen? Welke verhalen hebben jullie over hun nachtelijke avonturen?
(Lees meer...)
2 weken geleden
Ganzen vliegen ‘‘s ochtends vroeg van hun slaapplaats (vaak open water) naar weilanden waar ze grazen, ‘‘s avonds vliegen ze weer terug.
(Lees meer...)
2 weken geleden
ronron1212
2 weken geleden
Ook in de nacht pikkedonker @tins1969
tinus1969
2 weken geleden
@ronron1212 'Ook in de nacht pikkedonker' Wat bedoel je met deze opmerking?
ronron1212
2 weken geleden
@tinus1969 jij hebt he over ‘‘s avonds vliegen ze weer terug.]. Dat is niet na 24.00 uur toch. juist na die tijd hoor ik ze en zie ik ze over vliegen
Inekez1
2 weken geleden
Wat tinus beschrijft is een voor ganzen ideale natuurlijke situatie. In dichtbevolkt gebied is er altijd kans dat de ganzen die 's nachts willen rusten op open water, worden verstoord door iets of iemand. En dan gaan ze dus midden in de nacht rondvliegen op zoek naar een betere plek, of ze vliegen op en keren even later terug naar dezelfde plek als de verstoring voorbij is.
ronron1212
2 weken geleden
Ik woon in een landelijk gebied @Inekez1
ronron1212
2 weken geleden
@Inekez1 daar naast is het elke nacht zo veel over veel over vliegers
Inekez1
2 weken geleden
Daarom vliegen ze 's nachts misschien wel bij jou in de buurt, omdat het daar rustig is en ergens anders niet. Het is de tijd van het jaar dat er steeds nieuwe groepen ganzen (en andere trekvogels) komen. De ene groep ganzen kan ook verstoord worden door een andere groep ganzen. Je zegt dat je ze ook kunt zien. Vliegen ze 's nachts in v-formatie of in groepen door elkaar heen? Als ze 'los' rondvliegen zijn ze waarschijnlijk verstoord in hun rust en vliegen ze rond tot het weer veilig is. Als ze echt in V-formatie vliegen en dus langere afstanden maken, zou het misschien kunnen komen door lichtvervuiling. Als er in de verte veel licht is (boven een stad of kassen) dan kunnen de vogels denken dat daar de zon opkomt.
ronron1212
2 weken geleden
Het zijn groepen geen v formaties
tinus1969
2 weken geleden
@ronron1212
"@tinus1969 jij hebt he over ‘‘s avonds vliegen ze weer terug.]. Dat is niet na 24.00 uur toch. juist na die tijd hoor ik ze en zie ik ze over vliegen"
Ik weet natuurlijk niet wat die specifieke ganzen daar doen en ik kan het ze ook niet vragen :).
Op basis van de gelinkte bronnen, vermoed ik toch dat deze ganzen op weg zijn naar een slaapplaats. Blijkbaar blijven ze ook na zonsondergang nog even door grazen, wellicht door straatverlichting/lichtvervuiling.
ronron1212
2 weken geleden
@Tinus1969 het is hier in de omgeving waar veel boeren land is en waar de ganzen overdag zitten donker geen verlichting
tinus1969
2 weken geleden
@ronron1212. "het is hier in de omgeving waar veel boeren land is"
Grasland? Of akkers?
ronron1212
2 weken geleden
@tinus1969 grasland overdag sterft het van de ganzen dus grasvelden
Inekez1
2 weken geleden
Er zal toch wel enige vorm van lichtvervuiling 's nachts. Anders kun je ze toch ook niet zien in het donker? Ik denk dat die ganzen worden gestoord in hun nachtrust. Als ze ergens op het water willen rusten, zal daar wellicht iets op of langs het water komen. En als ze op de weides of akkers willen rusten, zal daar iets langs zijn gekomen waar ze van schrikken. Als er 1 gans schrikt en opvliegt, dan vliegt binnen een paar seconden de hele groep op. Bij mij in de buurt zitten 's avonds in het donker wel eens groepen ganzen op de velden waar mais of bieten zijn geoogst. Als ze schrikken van mij of de hond, vliegt de hele groep op, niet alleen de ganzen die vlakbij de weg zitten.
ronron1212
2 weken geleden
@Inekez1 klink logisch. Ik vond het alleen zo vreemd dat het elke avond zo wat gebeurd meerdere malen per avond.
Meestal een voorteken van de V nachtvorst
(Lees meer...)
een week geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing