Vertrouwt mijn parkiet mij wel?

Ik heb sinds kort een 2 jarige valkparkiet (mannetje) , Maar hij bijt altijd als ik me vinger dichtbij hem doe, maar heel soms wanneer die op mij zit loopt hij naar me vinger toe en doet zijn kopje omlaag alsof hij geaait wil worden, en dat ik wat ik deed ik aaide hem op zijn kopje en hij liet dat toe waar ik heel erg van schrok, dat is meerdere keren gebeurd maar soms wanneer hij dat doet doet hij weer heel snel zijn kopje omhoog en begint hij me te bijten(niet hard), Nu snap ik niet of hij mij niet of wel vertrouwt??

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
2.2K
Castle
5 jaar geleden
Als je hem koppiekrauw geeft en opeens bijt hij eventjes dan is dit normaal. Als hij je niet vertrouwde dan had je dit ook niet kunnen doen. Je kan voor het opstappen op je vinger heel veel adviezen winnen op het internet. Beetje trosgierst in je hand en eerst voorzichtig laten wennen dat je hand dichtbij is. Wat je ook doet....nooit de vogel straffen. Beloon wat hij wel goed doet. Hopelijk heb je nog veel plezier van het parkietje.

Antwoorden (1)

Heeft niets met vertrouwen te maken, maar is een vorm van paren.
Als een vogel zijn kop omlaag doet wil hij inderdaad gekrauwd worden. Dat hij je daarna zachtjes bijt is zijn antwoord of noem het 'liefkozing'. Dit gedrag is normaal voor kromsnavels. Een kromsnavel alleen houden is eigenlijk het onthouden van een partner. Omdat hij die niet heeft, wordt jij zijn partner en gaat hij naar jou toe paringsgedrag vertonen.
Schrikken kunnen kromsnavels ook. Ze voelen zich bedreigd als je een vinger rechtstreeks naar ze uitsteekt. Dat wordt verklaard als aanval en dan kunnen ze dus stevig bijten. Als je wilt dat de vogel op de hand/vinger komt, benader hem dan altijd vanaf de zijkant met je hand.