Kan je een wilde huismus tam krijgen?

een jaar geleden
in: Vogels
1.8K
crispy
een jaar geleden
Je mag ze in ieder geval niet gevangen nemen, het is een beschermde inheemse diersoort.
TurfGraver
een jaar geleden
Huismussen zijn onder de Europese en Nederlanse wet beschermd onder artikel 3.1 van de Vogelrichtlijn. Het in bezit nemen van een huismus als huisdier valt onder het verbod op verstoring (lid 4) en heeft negatieve invloed op de voortplanting van deze soort.
Castle
een jaar geleden
Dit wil je zo'n beestje ook niet aandoen. Deze horen buiten lekker te vliegen en bij hun soortgenootjes te zijn.

Antwoorden (1)

Nee, die kan je niet tam krijgen. Zelfs als je ze van jongs af aan grootbrengt, zullen ze steeds wilder worden naarmate ze zelfstandiger worden.
Verder mag je een beschermde vogel niet in bezit hebben, hier is alleen een uitzondering op als het diertje hulpbehoevend is en je het naar de vogelopvang gaat brengen.
Verder gaat het niet zo best met het mussenbestand, dus daar moet je geen dier uit willen onttrekken.
een jaar geleden