wat is het uithoudingsvermogen van een kip?

Als je een kip op de loopband zet en je laat het rennen hoe lang duurt het tot de kip moet is?
Aan gezien een kip een vogel is en vogels van alle landdieren turbolongen hebben.
En hoe hard kan een kip rennen.

2 jaar geleden
in: Vogels
1.6K
jc54
2 jaar geleden
Ik hoop dat het nooit uitgeprobeerd is, want dat is dierenmishandeling.
Antoni
2 jaar geleden
@jc54, dat valt wel mee hoor, met die dierenmishandeling. Niet iedere proef met dieren is per definitie dierenmishandeling. Zo'n kip zou het zelfs wel eens 'leuk' kunnen vinden om eens wat anders dan anders te (mogen) doen, een avontuur!

Antwoorden (1)

In het vakblad Nature beschrijven de onderzoekers van de universiteit van Bern en de Harvard universiteit hoe ze grote, kipachtige vogels op een schuine lopende band zetten. De zogeheten Rhea's, die zo'n twintig kilo wegen, moesten zo hard mogelijk tegen de helling oprennen, net zo lang tot ze de band niet meer konden bijhouden.

De dieren bleken 4,7 meter per seconde te halen, een vermogen dat ze volgens de biologen danken aan een extreem goede zuurstofopname. Metertjes gaven aan dat de Rhea's tijdens hun inspanning 36 keer zoveel zuurstof verbruikten als in rust.

Een gewone kip rent maximaal 14 kilometer per uur. Wanneer ze over genoeg ruimte beschikken zijn kippen dol op rennen. Maar hun uithoudingsvermogen is niet heel groot. Ze gebruiken het rennen vooral om te proberen te ontsnappen wanneer ze dreigen te worden gevangen.