Kunnen huisdiervogels zelf buiten een nest maken?

Hoi, ik heb 2 pyrrhuras waarvan ik beide het geslacht niet weet. Eentje is een pineapple molinae en de andere een opaline turqoise molinae. Deze twee pyrrhuras houden er ontzettend van om elke dag naar buiten te gaan. Ik laat ze elke dag via mijn raam in de ochtend naar buiten gaan en ze komen een aantal keer op een dag terug. Dit doen ze nu al zeker 10 maanden. Met kouder weer gaan ze wel korter en vaker lang binnen. Ik heb ze gister ochtend naar buiten gelaten en heb sinds toen niks meer gehoord of gezien wat ik erg apart vind. Iemand in de buurt zegt dat hij de pineapple vandaag heeft zien vliegen in de buurt van mijn huis en ik vroeg me nu af of ze misschien een eitje aan het leggen zijn. Is dit mogenlijk? Ik zie graag een reactie want ik maak me zorgen.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
1.1K

Antwoorden (1)

Ja, dat is heel goed mogelijk. Zeker als je ze iedere dag los laat vliegen, dan is buiten hen even bekend als binnen. Als ze in het broedseizoen komen, verandert hun gedrag en gaan ze hun natuur volgen.
Kijk naar de halsbandparkieten. De eerste zijn ontsnapte kooivogels, die in de vrije natuur zijn gaan nestelen. Nu zitten heel wat parken en boomrijke steden vol met deze vogels.
De vraag is of je ze nog terug zien als ze eenmaal genesteld hebben.
Ik hoop het voor je, maar heb zo mijn twijfels.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, dankje voor je reactie. Weet je ongeveer hoe lang het kan duren voordat ze genesteld zijn en wanneer ze evt. terug zouden komen? Ik ben nu al twee dagen verder en heb op verschillende plekken rondom het huis voedsel neergelegd maar ze zijn nergens te bekennen en er is nog niks van gegeten.