Gaat een zwaan mij missen als ik verhuis?

bij ons zwemt een jaar lang een zwaan alleen ,ik breng haar elke avond eten, ze herkent mij want als ik haar roep komt ze eraan, nu ga ik verhuizen en maak me vreselijk zorgen dat ze alleen blijft, zal een zwaan zich hechten aan een mens , of zal ze me ook zo vergeten zijn. wie helpt mij met een anwoord vr.gr.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
3.4K
Z512099
4 jaar geleden
Als je haar al een jaar lang elke avond voedert en kunt strelen zou ze je wel eens als surrogaat-partner kunnen beschouwen en zal ze je wel degelijk missen...vooral de eerste tijd.

Antwoorden (1)

Je hoeft je geen zorgen over de zwaan te maken. De zwaan hecht zich niet aan jou maar ziet jou in dit geval als voedselbron. Als je haar roept weet ze dat ze te eten krijgt.
Een Pavlov-reflex, dus geen blijk van liefde.

Ik weet niet waarmee je de zwaan gevoerd hebt: vast staat dat veel brood eten niet gezond is voor vogels. Het is te eenzijdig, waardoor ze voedingsstoffen missen en er zit zout in, wat écht ongezond voor alle vogels is. Daarbij is voeren doorgaans niet nodig. Het voedsel van de zwaan bestaat meestal uit waterplanten, die gezocht worden in ondiep water. Bij gebrek aan planten eet een zwaan ook wel kleine vissen zoals voorns.
Hopelijk heb ik je niet laten schrikken door dit antwoord, je bedoelingen waren goed!
Toegevoegd op 01 augustus 2019 08:49: tekst
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
super bedankt voor uw antwoord ja bracht er savonds wat stukjes brood, ze staat me altijd op te wachten dus ik had er moeite mee dacht als ze maar niet gaat missen, maar ik denk waarschijnlijk in mijn eigen beleving ze was vrij agressief in het begin kon haar op het laatst aaien en at uit mijn hand vond ik wel heel bijzonder vandaar dat ik dacht dat ik een band had opgebouwd met haar en er veel moeite mee had om haar daar achter te laten, uberhaupt vreemd dat ze altijd alleen zwemt, maar fijn dat u zo snel reageert
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Oei brood... Dan is het misschien beter dat de zwaan niet meer door jou gevoerd wordt. Brood is dodelijk voor vogels.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De reden dat ze alleen zwemt kan zijn omdat haar man is overleden. Zwanen zijn monogaam. Dus de natuur.
SimonV
4 jaar geleden
Graag gedaan. Leuk dat ze uit je hand at! Dan moet je voor haar wel veilig gevoeld hebben. Ik vrees dat je haar meer zult missen dan zij jou... Nu kan ze weer op zoek naar gezonder voedsel. Je kunt zwanen beter sla, gehakte druiven, vogelzaad of ongekookte haver voeren.
https://easyscienceforkids.com/all-about-swans/
Rieneke1
4 jaar geleden
@ Mannonetje 33 het kan ook een jonge ongepaarde zwaan zijn, jonger dan 4 jaar. Oudere zwanen die hun partner verliezen zoeken het volgende broedseizoen vaak weer een nieuwe partner.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
dank voor alle reacties ben wat geruster en wat wijzer :)