Waarom leggen mijn kippen geen eieren meer?

Ik heb sinds een paar maanden een koekoek en een sussex kip. Ze zijn nu 8 maanden oud, maar de sussex kip heeft nog steeds geen enkel ei gelegd. De koekoek kip heeft lang elke dag een ei gelegd, maar is toen broeds geworden. Ze is nu al 3 weken niet meer broeds, maar nog steeds geen enkel ei. Hoe lang duurt het ongeveer voor ze weer eieren zal gaan leggen? En is het normaal dag een kip na 8 maanden nog geen enkel ei heeft gelegd?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
4.4K

Antwoorden (1)

De Mechelse koekoek is een kippenras, regionaal gebonden aan de omgeving van de Vlaamse stad Mechelen en oorspronkelijk als vleeskip gehouden. Ook komt de naam Mechels hoen voor: koekoek is eigenlijk de aanduiding voor de kleurslag, het patroon en de kleuren van het verenkleed.
Een Mechelse koekoekshen legt 140 tot 160 eieren per jaar en dat is dus af en toe helemaal niet.
De Sussex kip legt tussen 200 en 280 eieren per jaar.

Kippen leggen doorgaans de eerste 3 jaar van hun legbestaan geregeld doorgaans om de 24 uur een eitje. Daarna wordt het afhankelijk van het ras veel minder.
Verder bouwen kippen van tijd tot tijd even een rustperiode in. Verder leggen kippen tegen en in de rui en ook in de winterperiode veel minder eieren.
Wanneer gaat een kip eieren leggen?

aangevuld:
Vanaf het moment dat een kip is geboren duurt het ongeveer twintig weken voordat het eerste ei wordt gelegd. Per kippenras zal dit echter verschillen.
https://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/115462-wanneer-leggen-kippen-eieren.html