Kan ik zonder meer een andere haan bij de kippen zetten?

wij hebben zijdehoenders 3 hennen en 2 hanen en sinds ca 8 weken kuikens nu wonen wij in buitengebied dus alle kippen lopen los hier ook de kuikens deze week en alles ging goed tot gister, de 2 hanen zijn ineens verdwenen en geen idee wat er gebeurd is waarschijnlijk vos of ander roofdier we wonen namelijk tegen bos aan ze zitten nu in de ren maar wil ze het liefst toch los hebben en kan ik er zo weer een andere haan bij zetten

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
6.4K
Rieneke1
4 jaar geleden
Als het een vos was gaat die terug komen, zeker met zo'n lopend buffet. Ik zou toch proberen ze voor de nacht binnen te hebben.

Antwoorden (1)

Aangezien de haan normaal gezien de leiding zal nemen. Dat gaat.
Net als je bij een groep kippen nieuwe kippen zet...
Ik doe dat meestal tijdens het eten. Sommige mensen doen het tijdens de nacht ( dier in hok zetten, dan zou het de volgende morgen ook naar de groep ruiken maar of dat waar is...?)
Bij kippen beginnen ze dan een soort pikorde te bepalen. Meestal zijn de nieuwelingen de onderste in rang. Dat kan mits tijd wat gaan veranderen.
Maar jij zet een haan erbij. Volgens mij gaat die snel duidelijk maken dat hij de baas is en alle kippen eens uittesten. Nadien zal hij de rol als haan verder vervullen.

Hoe handen op kuikens van andere mannen gaan reageren dat weet ik echter niet. Kippen beschermen jongen van andere hennen. Of hanen dat ook doen... daar weet ik geen antwoord op.
*hanen op kuikens
Toegevoegd op 06 juli 2019 17:42: tekst
4 jaar geleden
teusvh
4 jaar geleden
Nooit meegemaakt dat een haan lelijk doet naar kuikens.
En ik heb al veel jaar veel kippen.
Hennen soms wel.
nounka
4 jaar geleden
Teusvh.... voor de vraagsteller is het dus goed nieuws. leuk