Hoeveel voer moet er elke dag in het voerbakje van een forpus?

Ik krijg binnenkort een forpus maar vraag me af hoeveel voer (zaadjes) er elke ochtend in zijn voerbakje moet

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
6.4K

Antwoorden (2)

Je doet het bakje gewoon 2/3 vol. Als er veel schilletjes in liggen blaas je het uit. Doe dat buiten, want het vliegt alle kanten op. Gewoon je ogen gebruiken. Een maat per dag hoef je niet te weten. Maar probeer wat te lezen over het dier, want er is meer nodig dan alleen zaad.
http://www.forpussenclub.nl/algemeen/voeding/
5 jaar geleden
Er wordt geschat dat een papegaai per dag ongeveer 10% van zijn lichaamsgewicht aan voedsel nodig heeft. Dit wordt verdeeld over twee maaltijden per dag.

Een muspapegaai (de Nederlandse naam voor een forpus) weegt zo'n 30-35 gram. Een paar gram zaadjes is dus maar nodig.

Een forpus kan echter net als elke andere soort papegaai of parkiet absoluut niet leven van alleen zaadjes, dat is een veel gemaakte fout! In de natuur eten ze wel zaad, maar slechts als klein onderdeel van hun dieet. Ze verorberen ook vruchten, bloemen, plantendelen en insecten. Geef 'm dus ook wat stukjes fruit, groente en bijvoorbeeld trosgierst.