Kun je de stembanden van een valkparkiet ook laten verwijderen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
3.7K
ronron1212
5 jaar geleden
Dat is dieren mishandeling
Rieneke1
5 jaar geleden
Ja ze maken herrie he? Is bekend, kan moeilijk een verrassing zijn. Hoop dat je er wel twee hebt, want zoals ook bekend zijn het groepsdieren. Herhuisvesting is vaak wel mogelijk via het plaatselijk asiel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tja, ze schreeuwen nou eenmaal. Is hun natuur. Als je t dier zat ben, zoek er een ander huisje voor en denk volgende keer na voor je een dier aanschaft.
Honden blaffen, vogels schreeuwen en fluiten.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag Naomi? Vind het een beetje enge vraag.
Ben ik best benieuwd naar.
Net zo eng als: kan ik de zenuwuiteinden van mijn binnenoor laten blokkeren?
Maar misschien heb je een hele goede reden voor deze vraag.

Antwoorden (2)

Dat kan alleen als het in het belang van het dier is.
Al kan ik me zo snel niet een dergelijke situatie voorstellen.

Wanneer het alleen voor uw eigen oren is (of die van de buren), dan is het niet toegestaan. Dat zou dierenmishandeling zijn !
TurfGraver
5 jaar geleden
Kan altijd. Mag niet altijd. :)
LeonardN
5 jaar geleden
Heb je er ook een bron van, dat het uberhaupt kan? Volgens mij hebben vogels overigens geen stembanden, maar een syrinx, niet dat dat wat afdoet aan de kwestie. Dat het niet mag (behalve bij bepaalde gevallen) is waar. https://maxius.nl/gezondheids--en-welzijnswet-voor-dieren/hoofdstuk3/afdeling2
Artikel 40
1. Het is verboden een of meer lichamelijke ingrepen bij een dier te verrichten, waarbij een deel of delen van het lichaam wordt of worden verwijderd of beschadigd.
2. Het bepaalde in het eerste lid is niet van toepassing op:
a. ingrepen betreffende het onvruchtbaar maken van een dier;
b. ingrepen waarvoor een diergeneeskundige noodzaak bestaat;
c. bij algemene maatregel van bestuur aangewezen ingrepen;
d. overige bij of krachtens enig wettelijk voorschrift verplichte dan wel toegestane ingrepen.
3. ............ Of het nu daadwerkelijk kan, of zelfs in noodgevallen gedaan kan worden, kan ik nog nergens vinden.
popeye
5 jaar geleden
En als de parkiet je aanvalt en je door angst met de stemband beschadigd? Dat valt onder zelfverdediging lijkt me
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Officieel heet het bij een vogel "syrinx".
Het werkt anders, maar de functie is gelijk. Het werkelijk verwijderen van het orgaan zal inderdaad geen eenvoudige klus zijn.
Ik moet bekennen dat ik me daar niet uitputtend in heb verdiept.
Nee, dat kan niet.
Waarom? Een valkparkiet heeft geen stembanden, net als alle andere vogels.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Sorry iedereen, maar ik kon het niet laten.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
Officieel heet het bij een vogel "syrinx".
Het werkt anders, maar de functie is gelijk.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt Ozewiezewozewie, maar ik dacht, laat ik deze vreemde vraag maar eens heel letterlijk opvatten en kort door de bocht beantwoorden ;-)