Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe kan ik het beste een koppeltje dwergpapegaaien (agaponis) van 1 jaar oud tam krijgen?

2 dagen geleden hebben we een koppeltje dwergpapegaaien aangeschaft. Ze zijn 1 jaar oud en nog niet tam. Ik laat ze eerst even rustig wennen want ze zijn nog aardig schuw. Ik weet niet wat voor geslachten het zijn. De 1 is schuwer dan de ander. Als ik bij de kooi komt dijnsen ze nog wat terug. Hoe kan ik het beste aan de slag gaan om ze tam te krijgen? We hebben alle tijd en geduld dus dat is geen probleem.

Picture for question
5 jaar geleden
in: Vogels
3K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/huisdieren/vraag/46729/dwergpapegaai-snelst-tam-tijd-kost/

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Dat zal niet makkelijk zijn, temeer daar je er twee hebt. Het tam maken van kromsnavels is gebaseerd op het hebben van een 'partner'. Als je er twee hebt, hebben ze elkaar, tenzij ze echt niet met elkaar kunnen opschieten. Dat komt ook voor, omdat kromsnavels zeer kieskeurig zijn.
Deze vogels, die dus al ouder zijn en niet net uit het nest, zijn samen. Ze kunnen wel wat minder schuw worden en wat meer gewend aan mensen. Dat kost tijd en geduld en wordt meestal bereikt met het geven van kleine versnaperingen, die ook gezond voor ze moeten zijn. Benader de vogels niet van voren, maar van de zijkant, dat is minder bedreigend. Praat veel met ze, zonder jezelf aan ze op te dringen. Als je nu al zou beginnen met je hand IN de kooi te steken, worden ze nog schuwer. Alles met mate. En kóm je met je hand in de kooi, neem dan iets in de hand dat ze lekker vinden: trosgierst of een slablaadje, dan is de schrik minder.
Paar maandjes geduld en dit soort tamheid lukt. Maar volledige overgave (zoals je wellicht in het hoofd hebt) gaat niet lukken.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
zal niet lukken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding