ons popje heeft 5 eitjes gelegd is dat teveel?

zouden ze allemaal uitkomen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
1.7K
LeonardN
5 jaar geleden
"ons popje"?! Wat is dat in Standaardnederlands?
Amadea
5 jaar geleden
Bedoel je een valkparkiet, dus een vraag over de categorie Vogels - onder Dieren?
Ivana
5 jaar geleden
@LeonardN: standaard Nederlands is dat "ons popje". Een pop is een vrouwelijke vogel. :)

Antwoorden (1)

5 eitjes is voor de meeste vogels een goed gemiddelde. Als je er een mannelijke vogel bij hebt (je vermeldt dat niet), dan kan het zijn dat ze allemaal bevrucht zijn. Ook kan het zijn dat het eerste ei onbevrucht is. Dat kan je na enige tijd wel zien door ze te schouwen tegen een felle lamp, maar dat is eigenlijk onbelangrijk. De tijd zal het leren.
Niet iedere vogel broed even lang. De broedduur van de diverse vogelsoorten is op internet op te zoeken.
Misschien toch wel verstandig om wat te kijken bij de kwekers van de vogel waar je het over hebt, want als de eitjes uitkomen heeft de vogel (moedervogel) extra en speciaal voer nodig om je kleintjes beter groot te krijgen.
Laat alles rustig aan de natuur over. Bij een eerste nest kan het ook zijn dat de vogel het nest laat voor wat het is en niet verder broedt. Maar je geen zorgen, sommige vogels moeten het even in de 'vingers' krijgen en dan lukt een tweede broedsel wel.Succes!
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Weer wat geleerd. Plus.