Wat moet ik doen nu mijn kanarie popje voor de eerste keer eitjes heeft gelegd?

Hallo allemaal,
Mijn popje (kleurkanarie) heeft vandaag totaal onverwacht haar eerste eitje gelegd. Heel spannend natuurlijk, maar aangezien ik nieuw ben met deze situatie zou ik graag wat vragen willen stellen.

1. Wat heeft mijn popje nodig om goed te kunnen broeden? (Ze heeft nu het eitje op de bodem van de kooi laten liggen en doet er verder niks mee...?)
2. Hoeveel eitjes leggen popjes ongeveer?
3. Hoe kan ik eventueel helpen bij de verzorging van de eitjes van mijn kanaries, en wat heb ik hier voor nodig?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
10.9K

Antwoorden (1)

Op de eerste plaats: heb je bij dit popje wel een mannetje geplaatst? Zo niet, dan is het eitje dus onbevrucht. Popjes die alleen zitten leggen vaker eitjes, uiteraard zonder resultaat.
Als je een goed broedsel wilt, zal je eerst moeten zorgen dat er voldoende nestgelegenheid is in de vorm van een of twee nestkastjes. Dat het popje in optimale conditie is en de kooi op een rustige plaats staat, liefst een kooi die aan meerdere zijden afgedekt is (broedkooi).
Dan natuurlijk de man, zodat er bevrucht kan worden, nestmateriaal in de vorm van droge niet te lange draadjes, maar dat is te koop bij de dierenspecialzaak.
Dan worden er, als je geluk hebt, meerdere eitjes gelegd. (4-5). Pas bij het tweede eitje blijft de pop op het nest zitten. Geduld, geduld.
Geef veel schoon water waar de pop en de man in baden kunnen, dan zorgen ze zelf voor de benodigde vochtigheid (in huis is het vaak te droog).
Na een dag of 13-14 komt het eerste ei uit. Al een paar dagen te voren geef je opfokvoer, dat kan je zelf maken, maar ook in pakjes kopen. Groenvoer mag voor de volwassen vogels niet ontbreken. Er kunnen vogeltjes doodgaan, als ze niet sterk genoeg zijn, dat is de natuur.
Als jij jouw aandeel verzorgt, doen de vogels de rest. Het is een feest om ze te zien ontwikkelen en groot worden. Succes!!
Duik het internet op en verzamel nog meer informatie en als het eerste nest mislukt, er komen meer kansen.