Mijn papegaai bijt gaatjes in mijn kleren, hoe kan ik het afleren?

Hey, ik heb al een tijdje een papegaai maar plots begon hij in kleren te bijten en hij maakt er ook gaten in. Hoe kan ik dit gedrag afleren? Vroeger deed hij dit nooit! Hopelijk weten jullie raad.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Vogels
5.6K

Antwoorden (4)

Als hij behoefte heeft aan knagen, wat mogelijk is, zorg dan voor wilgenstokjes. Mocht hij toch nog aan je kleding zitten als je hem op je schouder/arm hebt, houd dan een wilgentakje/stokje in je hand zodat je dat kunt aanreiken zo gauw hij aanstalten maakt om het verkeerde te mollen.
5 jaar geleden
Een papegaai bijt altijd naar aanleiding van een bepaalde prikkel. Bv omdat hij schrikt, zich bedreigd voelt of overactief in zijn spel wordt. Het is erg belangrijk om niet te reageren op een beet van een papegaai. Het enige wat je moet doen is dit negatieve gedrag volledig negeren. Elke aandacht die je hierop geeft zal de vogel uitleggen als beloning.
Als je gebeten wordt zet je hem op een stok of op zijn hand en zet je hem enige minuten alleen. Daarna geef je de vogel weer aandacht en ga je verder met datgene waarmee je met de papegaai bezig was.

Het is heel goed mogelijk dat je de papegaai op de verkeerde manier (teveel?) aandacht geeft. Een jonkie dat opgroeit kan de verzorger gaan zien als partner. het vervelende is dat de papegaai als deze broeds wordt wil gaan paren met de verzorger.
Ongewild kan jij als verzorger door je gedrag richting papegaai de relatie hebben gestimuleerd. Andere mensen zal hij als een bedreiging ervaren en jou als 'zijn partner' bijten om jou te waarschuwen zodat je weg kan vliegen. Het is daarom van belang om als verzorger altijd genoeg afstand te bewaren zodat de relatie niet te close wordt.

N.B. je moet altijd consequent zijn in je gedrag naar een papegaai. Hij moet weten wie de baas is en als je niet consequent bent weet de papegaai niet waar hij aan toe is.
Deze onzekerheid kan gemakkelijk tot gedragsstoornissen leiden bij de vogel en dat is niet de bedoeling.
---
Je hebt 'm al een tijdje, zeg je, maar is het een jonkie? Weet wel dat baby-papegaaien alles onderzoeken met hun snavel. Zo gebruiken ze de snavel om te knabbelen maar ook om zich vast te houden zodat ze niet hun evenwicht verliezen. Op jonge leeftijd leren ze dat het de handen van de verzorger zijn die hen voeren.
Toegevoegd op 08 december 2018 22:40: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Knagen is heel natuurlijk bij papegaaien en parkieten Niks geks aan. Afleren zou je niet eens moeten willen. Draag een oud shirt of vest als heb op de schouder hebt. Maar niet zijn / haar natuurlijke eigenschappen ontnemen, Dat is zielig.

Krom snavels slopen veel, doei je anders niks aan.
Edit: Sorry voor de typefouten. Heb een anders toetsenbord dan ik gewend ben.
Toegevoegd op 09 december 2018 07:12: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Je zou hem eventueel meer sloopspeelgoed kunnen aanbieden.
Een papegaai sloopt graag, en heeft continu uitdagingen nodig.
Met bv sloopspeelgoed of fourageren.
Slecht gedrag moet je negeren, niet aankijken en gewoon doen wat je doen was. Zo leert die dat wat die heeft gedaan geen zin heeft.