Kunnen pissebedden in een schildpadden terrarium kwaad?

Hallo, ik heb twee landschildpadden en er zitten pissebedden in hun terrarium.

Aan het begin van lockdown kon ik heel lang de terrarium niet verschonen want winkels waren dicht waar ik het kocht en bij mijn dichtsbij zijnde ranzijn verkoopt niks voor schildpadden.

Een paar weken geleden hadden we uiteindelijk goede grond gevonden maar toen ik het verschoonde zaten er een heleboel insecten in. Ik had alles schoon gemaakt en ik dacht dat ik alle insecten had weggehaald.

Maar nu zitten er weer baby pissebedden in en ik heb geen flauw idee waar ze vandaan komen!! Wat moet ik doen?! En kunnen ze een gevaar zijn tegen mijn schildpadden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Z512099
3 jaar geleden
Hygiëne is samen met voedsel uiterst belangrijk om een schildpad gezond te houden, hou uw terrarium dus rein en verwijder de pissebedden omdat sommigen een virus kunnen doorgeven.
nounka
3 jaar geleden
Sommige reptielen worden gehouden in een bioactief terrarium. Dat wil zeggen dat er meestal springstaartjes en pissebedden in zitten. Nu zijn die dieren dan wel speciaal gekocht en niet uit het wild gehaald (ivm ziektes ) en dan gaat het vaak over slangen die in zo'n bak gehouden worden. Over een schildpadverblijf dat bioactief is heb ik nog niets gehoord. Dus echt een antwoord op je vraag geven kan ik niet.

Antwoorden (1)

In principe zou het geen erge problemen moeten opleveren, als in: ze eten hooguit plantenresten en zullen zich niet verder verspreiden. Maar je kan ze beter kwijt dan rijk zijn.