Is dit schildrot of vervellen?

Hallo iedereen,
Mijn schildpad heeft sinds enkele dagen plekjes op zijn schild!

Is dit schildrot of gewoon vervelling?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (1)

Het lijkt veel meer op schildrot, dan op vervellen. Je moet ook niet twijfelen om ermee naar de dierenarts te gaan. alleen die kan je schildpad helpen en dat mag niet te lang duren.
Schildrot is een infectie aan het schild van uw schildpad. Deze infectie kan veroorzaakt worden door schimmels of bacteriën. Als uw schildpad beschadigingen heeft aan zijn schild dan is hij vooral vatbaar voor schildrot. De bacteriën en schimmels kunnen dan op die plaatsen het lichaam van uw schildpad binnendringen. Ook kan verkeerde voeding zorgen voor schildrot. In een vochtige omgeving groeien de schimmels en bacteriën sneller zodat een schildrot infectie heftiger verloopt.
Symptomen van schildrot bij uw schildpad
De infectie op het schild van uw schildpad kan zorgen voor verkleuringen of beschadigingen aan het schild. De schild kan zelfs gaan afbrokkelen. Wordt de infectie niet tegengegaan? Dan kan zelfs de lederhuid en daarna het botweefsel beschadigen. De infectie ‘vreet’ zich steeds verder naar binnen. Bij bot beschadiging kunnen abcessen ontstaan die de dood van uw schildpad tot gevolg hebben. Bij een ernstige infectie wil uw schildpad waarschijnlijk niet meer goed eten. Schildrot dient behandeld te worden door een dierenarts.
Symptomen van schildrot bij de schildpad
◦verkleuring of beschadiging aan schild
◦afbrokkelen schild
◦soms inwendige abcessen