Mijn schildpad kruipt steeds uit haar bak. Wat is hier de rede voor?

Ik heb hem al 3 keer op de grond gevonden. Ik heb ook een beetje bang dat zij zich pijn gaat doen de bak staat op een best hoge plaats. Iemand tips of ideen waarom ze dit doet (ik heb 4 schildpadden maar het is telkens de zelfde)

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
Utrecht
3 jaar geleden
Waarom zou je schildpad vrijwillig in zijn bak blijven? Waarom zou elk dier vrijwillig in een kooi of hok blijven zitten?
Zodra er een mogelijkheid of gelegenheid is, zal een dier ontsnappen.
Dus je zal je bak moeten aanpassen om ontsnappen onmogelijk te maken.
Ivana
3 jaar geleden
Ik weet niet hoe ze in de natuur samenleven, maar kan het zijn dat zij/hij niet past in de combinatie en daarom een andere leefomgeving zoekt?
Z512099
3 jaar geleden
De bak staat op een hoge plaats maar schildpad is wel al 3 x naar beneden getotterd en nu ben je bang dat ze zich zeer heeft gedaan.
Rieneke1
3 jaar geleden
Heeft de schildpad zand ter beschikking om een nestkuil in te graven (je spreekt over een hij en een zij, wat is het nou).? Heeft de schildpad voldoende ruimte in de bak, en de mogelijkheid te zonnen/ op te warmen? Het gaat om een moerasschildpad? Heb je al gezorgd dat de schildpad zich niet meer kan bezeren (bak beter afsluiten)? Heb je je wel ingelezen over de behoeftes van het dier? Enfin genoeg vragen voor nu, ik hoor het graag.
ronron1212
3 jaar geleden
De rede is dat dieren dus ook je schildpad op onderzoek uitgaan. Kijken wat er is .

Antwoorden (1)

Jouw schildpad kan goed op zoek zijn naar zand om haar eieren in te leggen, of naar een warme plek om op de warmen/ te zonnen. Zeker zijn ook schildpadden nieuwsgierige dieren die graag verder willen kijken buiten h7un bak, ook als deze voldoende ruim is (hopelijk is dat bij jou wel het geval, 4 schildpadden hebben best veel ruimte nodig). Maar als dit nieuw gedrag is, en dat maak ik op uit je vraag, dan heeft zij behoefte aan iets wat zij niet in de bak kan vinden. Wat dat is, dat is aan jou om uit te vogelen. Bij gebrek aan info ga ik ervan uit dat je het over moerasschildpadden hebt.
https://www.licg.nl/terrariumdieren/roodwang-geelwang-en-geelbuikschildpad/#huisvesting
Toegevoegd op 17 maart 2021 11:18: tekst
3 jaar geleden
Z512099
3 jaar geleden
‘Verboden 403’ staat er in rechterhoek (nieuwe bug?), kan je dus geen +duimpje geven...
Rieneke1
3 jaar geleden
@Z512099 Bedankt! Dit is idd al 2 dagen het geval.