Mijn baardagaam houdt al enkele dagen zijn oogjes veel dicht, is dit gezond?

Ik heb vorige week een jong baardagaampje gekocht van oktober 2020.
Het baardagaampje at vanaf de eerste dag ongeveer 15 krekels per dag in een kwartier tijd op. Volgens internet moest dit eigenlijk 2x op een dag, maar dat wil hij niet. Daarnaast bewoog hij best veel en zag er goed uit. Ik had dus geen zorgen erover.
Echter ligt hij nu al enkele dagen best veel met zijn ogen dicht. Ik denk dat hij veel slaapt, maar vergeleken de eerste paar dagen is dit heel apart. Daarnaast sluit hij zijn ogen veel, ook tijdens het eten geven. Ze blijven dan enkele seconde open en dan paar seconde dicht. Naast het eten geven, ligt hij maar een beetje en altijd ogen dicht. Heel af en toe komt er nog enige activiteit uit, maar dat is het dan ook.
Ik moet erbij vermelden dat toen ik het baardagaampje kocht, het bleek dat de lamp nog nier voldoende warmte gaf (21/26 graden). Dit is opgelost, maar hij blijft hetzelfde verdrag vertonen. Ook krijgt hij hetzelfde voer als in de winkel.
Ik maak me zorgen omdat ik denk dat er iets mis is met zijn oogjes, echter heb ik ook online gevonden dat ze een winterrust houden, maar jonge baardagaampjes minder vaak. Nu twijfel ik wat ik het beste kan doen. Een dierenarts is zeker 30/45 minuten rijden (geen idee of hij dat overleefd). Weten jullie misschien wat het is en hoe ik het kan oplossen?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (1)

Hoi,

Ik vind het toch best zorgelijk. Dat hij soms z'n ogen dicht heeft hoeft niet per se iets ernstigs te zijn, maar weinig activiteit erbij is niet echt gezond. 15 krekels per dag lijkt mij iets te veel, ik gaf mijn baardagaam toen hij nog jong was er zo'n vijf per dag met een stukje witlof. Bepoeder je de krekels ook een paar keer per week met een beetje mineralen- en vitaminenpoeder? Zelf gebruik ik het preparaat op de foto in combinatie met een potje met voornamelijk calcium.
Tijdens een winterrust blijft een baardagaam het grootste gedeelte van de dag in z'n schuilplaats schuilen en eet het nauwelijks. Maar op de foto zie ik dat hij niet in z'n holletje aan het slapen is, dus dat is het waarschijnlijk niet. Mijn baardagaam gaat altijd redelijk vroeg en lang in winterrust, soms zelfs vanaf begin september tot begin november.
Ik raad je aan toch naar de dierenarts te gaan. Je kan hem in een kartonnen doos doen. Houdt hem dan wel warm genoeg!
Wat voor lampen heb je eigenlijk? Dat met die oogjes kan liggen aan een te felle UV-lamp. Je kan de lamp dan afschermen of wat hoger hangen.
Het kan ook liggen aan het plaatsen van een nieuwe UV-lamp. Doe de lamp dan uit en bouw de branduren gedurende een aantal weken op. Zie website hieronder.
Toegevoegd op 15 januari 2021 17:47: bron, tekst
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi goede dag,
Bedankt voor je reactie. Ik was er achter gekomen dat het vooral aan de lamp lag. Laatste tijd was hij wat actiever.
Laatste dagen zit hij vaker in zijn holletje en eet hij ook maar 8 krekels. Ook heeft hij nu zijn ogen vaker dicht, maar vooral omdat jij slaapt (denk ik). Zijn volgens mij wel de tekenen dat hij in een winterrust zit.
Over heel het eten gebeuren is mij verteld tot aan de 8 maanden 15 minuten lang voeren en dat 2x op een dag. Sommige dagen eet hij ook minder, maar meestal kan hij wel goed dooreten tot aan de 20 krekels.