Sommige kameleons kunnen (bijna) zwart worden, maar niet speciaal in het donker.
De kleuren dienen voornamelijk om te communiceren. Kameleons hebben wel een basiskleur waarmee ze in hun natuurlijke leefgebied niet opvallen, maar in een andere omgeving zouden afsteken tegen de achtergrond. De basiskleur hebben ze als ze zich op hun gemak voelen of slapen en als de weersomstandigheden ideaal zijn. De basiskleur lijkt vaak op de omgeving. De boombewonende soorten zoals Trioceros oweni zijn groen om niet op te vallen tussen de groene planten, terwijl de bodembewonende kortstaartkameleons uit het geslacht (Brookesia) bruin zijn en lijken op verdorde (bruine) bladeren. In de regel kunnen dergelijke bruine soorten een veel minder breed spectrum aan kleuren vertonen dan de groene soorten.
In het donker vallen ze sowieso niet op en hoeven ze dus een rekening te houden mt hun omgeving.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Nee.

`s Nachts zie je de rustkleuren van de kameleon, dat zijn meestal lichte fluorescerende tinten. Dat komt doordat de pigmentcellen dan niet actief zijn. Overdag wordt hun kleur bepaald door de activiteit en het samenknijpen en uitzetten van de pigmentcellen. Maar in de nacht zijn deze ontspannen en zie je de onderste laag pigmentcellen, waar de witte cellen liggen.
. . .
Er wordt vaak gedacht dat de eigenschap om van kleur te veranderen bij kameleons wordt gebruikt om zich aan de omgeving aan te passen. Het kleurenpatroon geeft echter eerder de gemoedstoestand van de kameleon weer. Dat doet het dier door de pigmentcellen in de huid te herverdelen, tot hij de gewenste kleur bereikt heeft. Ook de lichtintensiteit en de omgevingstemperatuur zijn van invloed op de kleur.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Amadea
Fluorescerende kleuren zie je alleen maar als er Ultra Violet licht op valt. In het donker dus niet.