is mijn baardagame ziek? hij zit alleen maar in een hoekje?

hij zit alleen maar in een hoekje en hij komt er maar uit als er eten is

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
6.5K
Pieterke
4 jaar geleden
Zie je nog andere dingen aan je baardagame die anders dan anders zijn? Hij eet in elk geval nog, dat is een goed teken.

Antwoorden (2)

Jouw baardagame lijkt zich voor te bereiden op de winterrust.
Dit is geen slaap maar rust op het moment -in de natuur- dat het erg warm is en er heel weinig voedsel is. In deze periode -ca. 8 weken rust- is hij minder actief en eet minder of niets.
Hij komt nu uit zijn hoekje om te eten, ja maar in de natuur is er geen eten.
Soms wordt winterslaap gezegd, dit is onjuist, maar ook *winterrust* is incorrect -bron-

N.B. in winterrust is het moeilijk te achterhalen of hij ziek is, met een mestonderzoek is dit wel mogelijk.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Zoals het eerste antwoord al zei, winterrust.
Maar zo'n brumeren is wel meestal deels ook mee door het baasje in de gaten te houden. Om dat goed te doen moet je eerst maar verschillende sites lezen. Er zijn er enorm veel. Eentje heb ik als bijlage gelinkt.

Het is moeilijk om een verder antwoord te geven op je vraag.
Eet hij nog even veel?
Gaat hij nog op het potje?
Waar is het hoekje waar hij gaat liggen?
Wat meer afgesloten of vlak onder de lamp?

Als hij nog wel rondloopt om te komen eten is hij nog niet echt in de rust gezet. Dan zou ik zeggen dierenarts voor de zekerheid. Een zieke of te zwakke agaam kan het beste niet gaan winterrusten.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
hij zit in een hoek waar de grond koud is hij zit niet op een potje amper onder de lamp