Baardagaam opent zijn ogen nauwelijks?

Ik heb vorige week een jong baardagaampje gekocht van oktober 2020.
Het baardagaampje at vanaf de eerste dag ongeveer 15 krekels per dag in een kwartier tijd op. Volgens internet moest dit eigenlijk 2x op een dag, maar dat wil hij niet. Daarnaast bewoog hij best veel en zag er goed uit. Ik had dus geen zorgen erover.
Echter ligt hij nu al enkele dagen best veel met zijn ogen dicht. Ik denk dat hij veel slaapt, maar vergeleken de eerste paar dagen is dit heel apart. Daarnaast sluit hij zijn ogen veel, ook tijdens het eten geven. Ze blijven dan enkele seconde open en dan paar seconde dicht. Naast het eten geven, ligt hij maar een beetje en altijd ogen dicht. Heel af en toe komt er nog enige activiteit uit, maar dat is het dan ook.
Ik moet erbij vermelden dat toen ik het baardagaampje kocht, het bleek dat de lamp nog nier voldoende warmte gaf (21/26 graden). Dit is opgelost, maar hij blijft hetzelfde verdrag vertonen. Ook krijgt hij hetzelfde voer als in de winkel.
Ik maak me zorgen omdat ik denk dat er iets mis is met zijn oogjes, echter heb ik ook online gevonden dat ze een winterrust houden, maar jonge baardagaampjes minder vaak. Nu twijfel ik wat ik het beste kan doen. Een dierenarts is zeker 30/45 minuten rijden (geen idee of hij dat overleefd). Weten jullie misschien wat het is en hoe ik het kan oplossen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.6K
Antoni
3 jaar geleden
Die vraag heb je al eerder vandaag gesteld. Even wachten op een antwoord, lijkt mij!

Antwoorden (1)

Heb je toevallig net een nieuwe UV-lamp? Dan kan het daar aan liggen. Doe hem gelijk uit en laat de lamp eerst inbranden. Verhoog dan steeds het aantal uren per dag.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Hoi, daar zat in ik inderdaad ook aan te denken. Ik heb de lamp nu 3 uur aanstaan met een warmtelamp erbij die 12 uur brand. Volgens een dierenarts was 3 uur voldoende voor een uvb lamp. Sinds dien gaat het ook weet stuk beter. Hij is actiever en eet weer meer.