Nee. Lieveheersbeestjes hebben geen angel en ze bijten ook niet. Ze zijn heel nuttig want ze eten luizen.
6 jaar geleden
Hoewel lieveheersbeestjes geduchte rovers zijn die o.a. op bladluizen jagen, kunnen ze met hun monddelen niet door de mensenhuid bijten. Misschien is die beet echter geen beet, maar een allergische reactie. Lieveheersbeestjes hebben nl. nogal de gewoonte om als ze gestresseerd worden een dropje uit te scheiden en misschien heeft dat je huid geïrriteerd, waardoor je de indruk kreeg dat je een insectenbeet had.
6 jaar geleden
Nee, lieveheersbeestjes kunnen niet steken.

Ze maken wel gebruik van chemische afschrikking.

Als een lieveheersbeestje "gepest" wordt door zachtjes op hem te drukken, produceert hij een gele vloeistof. Dit gedrag heet "reflexbloeden". De vloeistof (hemolymfe), die tevoorschijn komt bij het femoro-tibiale gewricht van de poten, heeft een kwalijk geurtje en smaakt erg bitter. Vogels die een lieveheersbeestje oppakken, proeven dit 'bloed' en laten hem dan soms snel vallen.

Het rood met zwarte kleurpatroon is dan ook te beschouwen als een waarschuwing. Dat insecten of andere dieren hun giftigheid of vieze smaak etaleren door een felle kleur, wordt aposematische kleuring genoemd. De vieze smaak wordt veroorzaakt door een alkaloïde dat per soort verschilt. Er is aangetoond dat deze vloeistof van het zevenstippelig lieveheersbeestje giftig is voor koolmeeskuikens. Die van het tweestippelig lieveheersbeestje is dat niet. In België wordt aan kinderen vaak verteld dat het lieveheersbeestje 'gepist' (geplast) heeft wanneer het deze vloeistof achterlaat.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik mag geen duimpje omlaag doen vanwege mijn puntenniveau en dat vind ik raar. Maargoed, als je dit uit de bron Wikipedia hebt, heb je dit mooi uitgelegd. Maar het is een beetje uitgebreid.
Rieneke1
6 jaar geleden
Van mij dus de plus voor de fijne uitgebreide uitleg.