hoe werkt de ademhaling bij kikkers door de huid ?

voor een werkstuk op school moet ik een presentatie geven over de ademhaling bij kikkers. Een manier waardoor kikkers ademhalen is door de huid, maar ik kan op internet vrij weinig vinden over die manier van ademhaling. Er staat vaak alleen dat ze door de huid ademhalen, maar een uitleg hoe dat werkt en welke processen daar aan de pas komen wordt vaak niet gegeven. Weet iemand misschien hoe de ademhaling bij kikkers door de huid werkt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (1)

Kikkers kunnen op verschillende manieren ademhalen.
1. Huidademhaling
2. Longademhaling
3. Keelademhaling

Huidademhaling:

Kikkers kunnen door de huid ademhalen door een speciale aanpassing in de huidstructuur. Kikkers hebben een hele dunne huid met daaronder veel dunwandige bloedvaten. Zuurstof komt door de diffusie door de dunne huid én de bloedvatwanden direct in het bloed. Als de kikkers weinig energie gebruiken hebben ze sowieso weinig zuurstof nodig (b.v. als het koud is) en dus ook minder zuurstof.

https://sites.google.com/site/totemdierbiologie/ademhaling

Ook andere amfibieën hebben een huidademhaling.
http://www.iguana.nl/onze-dieren/amfibieen/

Toegevoegd na 2 minuten:
Eigenlijk is het verschijnsel van de diffusie door de huid hetzelfde als de diffusie van zuurstof door de wand van de longblaasjes. Ook de longblaasjes hebben veel bloedvaatjes die de zuurstof opnemen.