Kan een ijsbeer duiken?

Dat een ijsbeer goed kan zwemmen is geen geheim.
Maar kan een ijsbeer ook duiken en hoe diep en hoe lang kan een ijsbeer duiken?

3 jaar geleden
2K

Antwoorden (1)

Ja. Een record duiken voor de ijsbeer lijkt drie minuten en tien seconden lang, 45 tot 50 meter zonder aan het oppervlak te komen.
De lange duik had wel zijn tol geëist. Gedurende twintig seconden hijgde de ijsbeer enorm (hij haalde ongeveer twee keer adem per seconde). Daarna begon de ijsbeer weer langzaam te zwemmen en leek deze niet langer zwaar te ademen.
De ontdekking dat een ijsbeer meer dan drie minuten onder water kan blijven, is opvallend. Eerder werden duiken van maximaal 72 seconden waargenomen.
Het feit dat de ijsbeer zo lang onder water bleef, toont aan dat de beer zich aanpast aan een warmere wereld met minder ijs, maar ook dat het uitgehongerde dier geen andere keuze had om te kunnen overleven in zijn snel wegsmeltende biotoop.
De onderzoekers rapporteren dat de ijsbeer in kwestie uitgehongerd en verzwakt wanhopig enkele zeehonden probeerde te vangen. Zonder de bescherming van kouder water vol ijsschotsen had de hongerige beer geen andere keuze dan zo lang onder water te blijven om zijn prooi ongezien te kunnen naderen. De zeehonden wisten overigens alsnog weg te komen, waardoor het hongerige dier zonder een welgekomen maaltijd achterbleef.