Kan een kat (of ander dier) inschatten wanneer hij een weg kan oversteken?

Vanochtend schoot weer eens een kat een stuk voor mijn auto de weg over. Wij mensen kunnen meestal goed inschatten wat nog wel kan en wat niet meer. Gezien de regelmaat waarmee ik dode katten of andere dieren langs de weg zie liggen lukt hen dat een stuk minder goed. Is er ooit onderzoek naar gedaan of dieren in dit soort situaties in kunnen schatten wanneer ze kunnen oversteken? Of is het 'god zegen de greep'?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Erna55
6 jaar geleden
Gezien het aantal aanrijdingen met dieren, zou ik zeggen dat het inschattingsvermogen niet groot is. --Het aantal aanrijdingen met dieren zoals reeën, vossen en zwijnen neemt toe. In 2016 werden er 7799 gevallen met schade gemeld, in 2015 waren dat er nog 6458. Dat is een stijging van 20 procent. De ongelukken gebeuren vooral in provincies met veel bos en natuurgebieden, zoals Gelderland, Noord-Brabant en Overijssel.--- Over aangereden katten kan ik geen cijfers vinden.
Rieneke1
6 jaar geleden
Een kat heeft het verkeerstechnisch inzicht gelijk aan dat van een peuter van 2 1/2 a 3 jaar.

Antwoorden (1)

Ja en nee, ze moeten het gevaar leren inschatten. Bij ons is de ervaring, als een bijna/niet fatale aanrijding hebben gehad, kunnen ze het ineens goed inschatten en worden ze niet meer aangereden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Min, omdat ik na 22 jaar op de dierenambulance beter weet, helaas.