Hoe krijg ik mijn pony halstermak?

Vorige week hebben we hier 2 pony's gekocht, hun hele leven hebben ze in een groot weiland rondgelopen en ze hebben weinig contact gehad met mensen. Voordat ze naar ons konden worden gebracht heeft hun eigenaar ze uit hun kudde gehaald en op een hardhandige manier moeten vangen. De ene Poco was vrij snel mak en konden we ook zijn halstertje afdoen (hij had helaas wel 2 wondjes omdat het halstertje veel te klein was), maar de andere Boots was harstikke bang en het heeft 5 dagen gekost voordat ik zijn halster afkreeg. Boots heeft een vrij grote wond in zijn kin. Verder zijn de pony's super lief en je kunt ze over aaien en knuffelen ze vinden niks eng behalve het halster. We hebben 2 nieuwe halsters gekocht die een stuk groter zijn maar vooral Poco weigert hem om te krijgen het is niet dat hij bang is want Poco is harstikke brutaal en je mag hem overal aanraken. Het probleem is dat hij er gewoon geen zin in heeft dus hij rent elke keer weg of doet zijn hoofd omhoog. Toch verveelt hij zich overduidelijk en we zouden de kleintjes graag mee willen nemen om ze te poetsen of gewoon te wandelen. Heeft iemand tips?? want het lijkt vrijwel onmogelijk om Poco een halster om te doen.

(Poco is een minipaard en Boots een shetje, het zijn 2 hengstjes) Ps ze lopen in een weitje en ze kunnen dus wegrennen of lopen en ze klem zitten is ook geen goed idee omdat ze best wel wantrouwend zijn en we willen niet dat het een vervelende ervaring word, ze moeten het juist leuk vinden

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@MaartjeWolk, Hierbij een mooie handleiding. Als het lukt dat Poco het hoofd door de halster doet en je het halster kunt sluiten, ben je er nog niet. Dan begint het pas.
https://nederlandsepaardenblog.jouwweb.nl/leerzame-feiten/paardenafrichting/veulentjes/halstermak-maken
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als je straks met Boots en Poco wandelingetjes gaat maken, blijf dan ernaast en achter het linkeroog lopen. Leid ze niet met de hand aan het halster, maar bevestig een touw met een musketon aan het halster onder de kin. Met je rechterhand pak je het touw een klein stukje onder het halster. Met je linkerhand houd je het uiteinde vast. Draai het uiteinde van het touw NOOIT om je hand. Als het paarden-linkerbeen naar voren gaat, gaat jouw linkerbeen ook naar voren. Zo zorg je ervoor dat de pony niet op je tenen gaat staan.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@MaartjeWolk, Voor je met jouw paardjes in de wei oefeningen doet en later wandelingetjes gaat maken is het belangrijk om te weten of jouw paarden van vóór of ná 1 juli 2009 zijn. Zijn zij ouder dan zes maanden? Hebben de paardjes een paspoort, zijn zij gechipt of hebben zij een paspoort met het DNA-profiel en ingetekende schets?
Heb je een keuringsrapport van de dierenarts. Heb je een overzicht medische handelingen in verband met de verwondingen, zijn zij correct ingeënt?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
@JoanDArc, de pony's worden in mei 2 jaar oud. Ze hebben een paspoort en het shetje heeft een stamboek, ze zijn beide ontwormt en gezond. Het is ons gisteren gelukt om bij ze allebei een halstertje om te doen en ze mee te nemen (wat ze wel heel spannend vonden). Zoals ik ook al eerder zei is Poco vooral het probleem en is het echt niet dat hij bang is. Hij steekt zijn neus zonder problemen in het halster maar zodra je dan het halster om zijn oren wil doen zet hij gewoon een paar stappen naar achter. om een paar seconden later weer terug te komen met puppy oogjes die smeken om geaaid te worden Waarna wij natuurlijk weer proberen het halster om te doen en hij weer wegstapt. het is heel duidelijk dat hij niet bang is. gisteren lukte het ook omdat hij lag en hij dus niet weg kon stappen. Het probleem met Boots is dat hij heel angstig is en waarschijnlijk een hele lage rang had in de kudde, maar Boots is nog wel te vangen Poco is echt een uitdaging

Antwoorden (2)

Belonen met iets om te eten zou kunnen helpen. Dus het eten voor de halster houden zodat de pony zijn hoofd door de halster moet steken om het eten te kunnen bereiken.
Waarschijnlijk zal je dit met meer mensen samen moeten doen: een houdt het eten vast en stelt de pony verder gerust, de ander doet de halster om en maakt deze vast.
De pony moet de halster gaan associëren met leuke, positieve dingen, zoals lekker eten dus.
Toegevoegd op 17 april 2019 07:39: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hey ja dat is een klein probleempje want ze zijn niks gewend, dat betekend dat ze geen snoepjes kennen en geen wortels of appel lusten. Ze eten sowieso niks uit de hand niet eens wat gras
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Juist als een paard het eten niet kent zal het minstens snuffelen als je het op je vlakke hand legt. Ik ken geen paard dat niet dol op een worteltje of appeltjes is. Vanuit de hand bijten zij er stukjes af. Het riekt er naar dat de gebitjes niet in orde zijn.
Als een paard steeds zijn hoofd omhoog doet, duidt dat op een panieksituatie, dus weg met dat halster.
Je gaat het paardje eerst leren het hoofd omlaag te doen als jij dat vraagt, door gebruik te maken van een halstertouw of leardrop.
Begin met links naast de schouder van het paard te gaan staan. Leg het halstertouw over de schoft van het paard, zodat aan beide zijden van het paard een uiteinde hangt. Pak de uiteinden en werk het touw naar voren tot achter de oren. Laat het paard onder een lichte druk toch het hoofd niet zakken, pak dan het touw tussen duim en wijsvinger en oefen een lichte druk uit, niet trekken!! Je schrijft dat je de pony overal mag aanraken, dus dat moet dus gaan lukken. Er zijn veel variaties om het paardje te leren op jouw aanwijzingen het hoofd omlaag te houden. Je doet deze oefeningen terwijl je het paard aait, knuffelt en met zachte stem blijft toespreken: hoofd omlaag, mooooi, brahaaaf.
Pas dáárna is de tijd gekomen dat je het paard kunt leren het halster te accepteren.
Lok het paard met een worteltje of een zoet appeltje (Let op moet schoon zijn) Houdt de beloning onder het open halster en wacht net zo lang tot het paard de neus in het halster steekt. Sluit het halster de eerste keren niet! maar laat het paard als beloning gelijk weer vrij de wei in. Pas na dit een aantal malen geoefend te hebben sluit je heel rustig het halster, terwijl je het paard achter de oren kriebelt. Je staat dan automatisch op de juiste plaats naast het paard en laat het gelijk vrij terwijl je achteruit stapt en het paard met de rechterhand van je af duwt. Bouw de voedselbeloning af.

Je schrijft dat de pony hardhandig uit de kudde is gehaald. Het is dus geen kwestie van geen zin hebben in het halster, het is angst, paarden vergeten niet. Begin dus niet gelijk met het halster om te doen en te sluiten, je hebt dan kans dat Poco als een horren dolle door de wei gaat rennen en gaat proberen zich van het halster te verlossen. Je zult het dan mettertijd nog wel af krijgen, maar nooit meer om krijgen zonder geweld.
Vijf dagen nodig hebben om een halstertje bij een pony af te doen geeft al aan dat hun vorige leventje niet zonder geweld is geweest.
Het lukt niet van de ene dag op de andere dag, je moet er veel geduld en tijd voor investeren. Hierbij een bron met een prima beschrijving van het hele ritueel.
Halster om laten op stal of in de wei? Nooit doen!!
Als het niet anders kan, kies dan voor een veiligheidshalster.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Let op: voer niet UIT de hand maar vanaf de VLAKKE hand. Het paard moet het eraf eten.
https://www.hartog-lucerne.com/kennisbank/onderwerpen/voeding-paarden/tussendoortjes-voor-paarden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ de vraagstelster toont liefde voor dieren, maar de antwoordgever ook. Mooi.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ mooi antwoord
Als tip de vlakke hand natuurlijk! - Ik voel de fluweelzachte lippen weer.