Hoe krijg ik de ratten weg in mijn tuin zonder al teveel kosten??

Bij mij en verdere buren in onze tuintjes van een rijtjeshuis stikt het van de ratten. Grote, kleinere en jonkies. Lopen de hele dag heen en weer. Gemeente doet niets moet je zélf oplossen en een bedrijf inschakelen. Maar dat is voor n particulier erg duur en dit is van mijn AOW niet te betalen. Wat zou ik kunnen doen ???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Een rattenplaag is vervelend. De beesten zorgen voor schade en leveren een gevaar op voor de gezondheid. Bestrijden is noodzakelijk.
Een rattenplaag voorkom je door de voedselbron weg te halen. Geen zwerfafval op straat en zo.

De ratten zijn niet alleen bij u op het erf maar ook bij de buren en dus ook in de openbare ruimte zoals dat tegenwoordig heet. Belanghebbenden zijn dus de eigenaren van de woningen en erven maar ook de (ver)huurders en de gemeente.

Alleen de beesten bestrijden gaat u niet helpen. U moet met hulp van de gemeente het ongedierte bestrijden. U kunt wel zelf beginnen door afval af te voeren en schuilplaatsen opruimen en af dichten, doe dit laatste in overleg met de bestrijder. Als de ratten er niet meer weg kunnen en doodgaan krijgt u mogelijk stankoverlast.

Helaas zijn hier kosten mee gemoeid en ga daarom eerst met de gemeente in overleg.

Ik hoop dat u snel van het probleem af bent.

Toegevoegd na 9 minuten:
Hier ligt de ultieme kans voor uw gemeente om te bewijzen wat zij voor de gemeenschap betekent, wat zij waard is in het kader van veiligheid en gezondheid en als mede probleemhouder. Zo voor de verkiezingen een mooie uitdaging en een kans!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Had trouwens gemeente gebeld en gevraagd naar afdeling bestrijding ongedierte, maar je komt niet verder dan de telefoniste die zegt dat gemeente hier niets meer aan doet. Maar je hebt gelijk, ik kan dit niet alleen oplossen. Ga morgen aan de slag. Pfff. Zo even weer eentje weggejaagd. Grrr. Bedankt voor je antwoorden. Zijn tof.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jaaa heel uitgebreid verslag en goede tip. Geweldig!!!!
Dank je wel Benjamin
Inekez1
6 jaar geleden
De tijd dat gemeentes in actie kwamen voor rattenplagen is in de meeste gemeentes wel voorbij. Vraagsteller heeft al contact gehad met de gemeente, zonder resultaat. "Alleen de beesten bestrijden gaat u niet helpen. U moet met hulp van de gemeente het ongedierte bestrijden." In dit geval zul je inderdaad niet in je eentje die ratten uit de hele buurt kunnen bestrijden. Je moet in overleg met de buren of met een eventuele verhuurder, niet met de gemeente.
TurfGraver
6 jaar geleden
Het is mooi dat vs blij is met deze antwoord (en als best antwoord aanmerkt) maar zal er helaas niet mee geholpen zijn.
Als gemeente in de benen komt loop je kans dat zij hun kosten op de buurt verhalen :)
Het staat er allemaal zo leuk in richtlijnen:
https://vng.nl/onderwerpenindex/recht/apv/vraag-en-antwoord/is-ongediertebestrijding-wettelijke-gemeentetaak
maar zij zullen vooral handhaven in plaats van actie ondernemen.