is MOK besmettelijk onder paarden? Zo ja, hoe dan?

is MOK besmettelijk bij paarden? zo ja via hoe?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.5K
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.horses.nl/articles/besmettelijkheid-overdraagbare-aandoeningen/#:~:text=Besmettelijk%3A%20Dat%20hangt%20van%20de,ook%20met%20weerstand%20te%20maken.
Besmettelijk: Dat hangt van de oorzaak af. Bij irritatie van de huid door zon, zand, vocht of te veel wassen en scheren is mok niet besmettelijk, maar als er sprake is van schimmel of jeukende schurftmijt en de buurman heeft net zulke vochtige sokken, dan wel. Heeft trouwens ook met weerstand te maken.

Het beste antwoord

Deze paardenziekte is niet besmettelijk voor andere paarden.

Je kan de ziekte wel voorkomen. Een droge stal is belangrijk, een goede bodembedekker kan helpen en zaagsel is beter dan stro. De benen van het paard moeten goed droog worden gehouden.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
de verzamelnaam MOK voor allerlei zeer pijnlijke huidirritaties en ontstekingen aan de onderbenen van een paard zijn inderdaad niet besmettelijk en vocht is een grote boosdoener.
https://www.bitmagazine.nl/welzijn/mok-herkennen-behandelen-en-voorkomen/32440/