Kunnen dieren ook een soa krijgen?

Er zijn diersoorten waarbij de mannetjes met meerdere vrouwtjes paren. Kunnen zij ook soa's krijgen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja,koalaberen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Apen ook.

Antwoorden (1)

Katten bv wel:
Het katten AIDS virus is een virus wat uitsluitend bij de kat voorkomt, dus deze is niet besmettelijk voor de mens , hierover bestaat nog altijd veel verwarring. Het katten AIDS virus, ook wel Feline Immuno-deficientie Virus. De F staat dus voor Feline, de latijnse naam voor kat. Deze ziekte komt eigenlijk uitsluitend voor bij niet-raskatten. Waarom raskatten deze ziekte niet krijgen is op zich logisch, deze katten lopen in de regel niet buiten los, en vechten daardoor ook niet met andere katten. Door speeksel wordt de ziekte overgedragen, en bij vechten onderling is deze kans het grootst. Ook wordt de ziekte overgebracht door sexueel contact, maar vooral door speeksel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Meer dan de helft van de koala’s in Australië is besmet met chlamydia: een seksueel overdraagbare ziekte die vaak tot een trage en pijnlijke dood leidt.
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
Het is niet zozeer het sexuele contact an sich, maar de nekbeet bij de paring.