Klopt het dat panda's zes vingers hebben? Zo ja, waarom?

Ik ben zeer geïnteresseerd in panda's. Dus krijg ik wel eens feitjes te horen over panda's, zo ook laatst. Ik was op een feestje en een vriend van mij zei dat panda's zes vingers hebben. Ik was hier heel verbaasd over, had dat nog niet eerder gehoord of gelezen. Ik kon het niet goed op foto's zien.

Weet iemand of dit waar is? En zo ja, waarom dit zo is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
8.3K

Antwoorden (2)

Ze hebben inderdaad een extra vinger, maar dat is geen gewone vinger.
Er zijn meerdere dieren die iets vergelijkbaars hebben ontwikkeld, bijvoorbeeld mollen en olifanten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat klopt, althans: ze hebben vijf nageldragende vingers en daar nog bij de radiale sesamoid op hun hand.

Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenpanda vind je hierover deze informatie:

De voorpoten zijn weliswaar kleiner [dan de achterpoten], maar de klauwen zijn zeer krachtig. Ze bezitten een 'extra' vinger om bamboestengels beter te kunnen grijpen. Beren zijn normaal gesproken niet in staat om voorwerpen stevig vast te pakken. Dit komt doordat alle vingers lange nagels hebben en bovendien allemaal dezelfde kant op staan. De panda kan een handbeweging maken die alle andere roofdieren vreemd is, zodat ze plantendelen kunnen vastklemmen en hierdoor hun voedsel kunnen plukken.

De panda heeft hiertoe een soort extra vinger ontwikkeld die tegenover de vijf normale vingers staat. Deze zesde vinger is echter geen uitgroeisel van de middenhandsbeentjes zoals alle andere vingers, maar een uitsteeksel van het polsbeen. Deze structuur wordt wel de radiale sesamoid genoemd. De radiale sesamoid is omgeven door de dikke, haarloze huidkussens van de poot. Het botje is hierdoor veel dikker en breder dan de andere vingers. Omdat het geen echte vinger is, draagt het uitsteeksel geen nagel. Als een panda een bamboestengel vastpakt, wordt deze tussen de vingers en het polsbeenbotje geklemd. Ook wordt de grip van de voorpoot vergroot door vliezen tussen de tenen, welke niet te zien zijn door de dikke beharing.

Een radiaal sesamoid komt ook voor bij de kleine panda, maar bij deze soort is het botje sterk onderontwikkeld. De kleine panda is, net als de panda, voornamelijk een bamboe-eter, maar heeft relatief meer vlees op het menu staan. Het feit dat binnen de groep van beren het polsbotje alleen bij de panda en de kleine panda voorkomt, wijst op hun nauwe verwantschap ondanks het totaal andere uiterlijk en de verschillende levenswijze. Een polsbotje kwam ook voor bij de uitgestorven soort Simocyon batalleri, die verwant is aan zowel de kleine panda als de panda.

Hier https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Lin_Bing_2009-08_leg.png vind je een duidelijke foto die op de website de volgende beschrijving heeft: "De poten van een panda zijn aangepast om bamboestengels te plukken. Deze worden met behulp van de vijf nageldragende vingers en het radiale sesamoid (zichtbaar als het voetkussentje linksboven) vastgehouden."
6 jaar geleden
Antoni
6 jaar geleden
Off topic: het taalkundig geslacht van het woord "sesamoid" ("de" of "het") is in het artikel onduidelijk. Ik weet helaas ook niet wat juist is.