Waarom komen fruitvliegjes op alcohol af en wat halen ze eruit?

een maand geleden
in: Insecten
LeonardN
een maand geleden
Ik neem aan dat dat ook te maken heeft met het feit dat rottend/fermenterend fruit een natuurlijke bron van alcohol is. Maar wellicht is dat verkeerd om geredeneerd (als in eigenlijk komen ze op alcohol af en daarom lijken ze op (rottend) fruit af te komen).

Antwoorden (2)

Fruitvliegjes hebben een bepaald mechanisme, ook wel het neurale mechanisme genoemd. Dit zorgt ervoor dat de vliegjes een goede plek voor hun eitjes kunnen vinden.

Fruitvliegjes komen af op de geur van alcohol. Verschillende zenuwcellen helpen de vliegjes om te bepalen waar de concentratie van alcohol het best is. Vervolgens komt er bij de fruitvliegjes een stofje vrij, dat dopamine heet. Dit zorgt ervoor dat de vliegjes bij de voedselbron blijven.

De fruitvliegjes zijn ook nog eens heel nauwkeurig, zo kunnen ze precies het verschil merken tussen drie en vijf procent alcohol. De meeste pilseners bevatten rond de vijf procent alcohol, dit maakt dat bier dus populair is bij de fruitvliegjes.
een maand geleden
Fruitvliegen consumeren alcohol om hun vijand de sluipwesp te kunnen overleven. Dit parasitaire beestje legt namelijk eitjes in de fruitvlieglarven. Door die alcohol wordt namelijk de kans dat deze uitkomen en de fruitvlieg zal sterven veel kleiner. In plaats van het vliegje kost het dan het leven van de sluipwesp.
Dus voor een fruitvlieg dient alcoholconsumptie ter bescherming tegen infectieziekten en in het bijzonder tegen parasieten in het bloed.
Amadea
een maand geleden