Waar komen fruitvliegjes vandaan in de winter?

Afgelopen zomer had ik behoorlijk last van fruitvliegjes. Maar zelfs nu het kouder wordt, zie ik hier en daar nog zwarte vliegjes in de keuken rondvliegen. Fruitvliegjes overleven toch niet in de kou? Waar komen die fruitvliegjes nu weer vandaan?

3 jaar geleden
in: Insecten
6.4K
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Zijn het wel fruitvliegjes?
Ik had namelijk ook allemaal "fruitvliegjes" in huis. Dus ik vol verbazing mijn fruitvliegjesval van HG weer gepakt en gevuld. Maar daar waren ze niet in geïnteresseerd. Ze waren wel geïnteresseerd in mijn citroenplantjes. Blijkt dat het om rouwvliegjes te gaan. Of rouwmugjes, hoe ze ook wel genoemd worden. Die hebben het op je kamerplanten gemunt, maar qua uiterlijk lijken ze op fruitvliegjes. Fatsoenlijk bestrijden is mij nog niet gelukt. Je kan zien if je last hebt van deze beestjes, door je planten water te geven. Als er rouwvliegjes in een plant zitten en je geeft deze water vliegt er ineens een zwerm uit de pot. https://www.sprinklr.co/blogs/kamerplanten-tips/rouwvliegjes

Het beste antwoord

In de winter is het niet overal koud...
Wat doen deze insecten in het najaar en de winter? Wanneer het kouder wordt zijn fruitvliegjes minder actief. Hun levenscyclus vertraagt en grote aantallen sterven. De exemplaren die een warm plekje vinden, kunnen overwinteren. Wanneer er ook nog eens voedsel aanwezig is, vergroot dit de kans op een goede overwintering.
De meeste fruitvliegjes in de winter zijn goed verborgen. Ze verschuilen zich onder dakpannen, in spleten of naden. Soms vinden ze een warm plekje achter de cv-ketel of in een andere warme ruimte. Ook de keuken is een goede overwinterplaats: warm en er is ook nog eens voedsel aanwezig.
SimonV