Nee, het is een wants. Maar omdat de foto niet scherp is en weinig kleur heeft is moeilijk te bepalen welke van de vele soorten. Het is wel een in het Engels genoemde "leaf-legged plant bug": z'n achterpoten lijken op een blaadje. Misschien een Leptoglossus gonagra, Citruswants.

Kakkerlakken kun je soms wel eens tegenkomen op Tenerife, maar je hoeft er totaal geen angst voor te hebben. Die zijn niet geïnteresseerd in mensen, maar ze zorgen ervoor dat de door hen achtergelaten etensresten worden opgeruimd.
-----------------------------------------------------------------------------
Bij de volgende vraag (zie https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/650338/soorten-insecten-allemaal-dezelfde/) staan duidelijker foto's van - vermoedelijk - hetzelfde insect, en die maken dat ik mijn antwoord moet corrigeren. Dit moet ook een Zuidelijke veldkrekel zijn!
Toegevoegd op 08 juli 2018 11:04: tekst
Amadea