Waarom is malaria dodelijk?

Ga je naar tropische landen, dan is de kans aanwezig dat je wordt gestoken door een malariamug. Je kan hieraan overlijden. Hoe kan het dat zo'n klein insectje zo'n impact kan hebben? En vanaf wanneer is malaria dodelijk?

2 jaar geleden
in: Insecten
1.2K

Antwoorden (1)

Malaria is een infectieziekte die wordt veroorzaakt door parasieten die via een muggenbeet in het lichaam terecht komen. De mug is dus de overbrenger van de parasiet van de ene mens (malariapatiënt) naar de andere.

De parasiet is een ééncellig organisme, behorende tot de protozoën. Het is dus geen bacterie of virus!
Een infectie met malariaparasieten kan binnen enkele weken tot de dood leiden als men niet behandeld wordt. Maar er zijn verschillende vormen van malaria, die een meer of minder ernstig ziekteverloop laten zien.
Het kwaadaardige verloop van deze infectie wordt (gedeeltelijk) veroorzaakt doordat geïnfecteerde rode bloedcellen vast gaan zitten in kleine bloedvaatjes van belangrijke organen, bijvoorbeeld in de hersenen. Hierdoor raken bloedvaatjes verstopt waardoor toevoer van zuurstof en voedingsstoffen gehinderd wordt. Daarnaast treden beschadigingen van bloedvaatjes en orgaanweefsel op, o.a. door afweerreacties van het immuunsysteem van de mens zelf tegen deze parasieten. Dit kan leiden tot uitval van vitale functies van organen, coma en uiteindelijk de dood.
Toegevoegd op 07 oktober 2021 16:09: tekst