Wat voor vlieg is dit?

Is dit een uitheemse soort? Is dit een steekvlieg?

Picture for question
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
4K

Antwoorden (1)

Het is in elk geval een roofvlieg. Maar welke van de vele soorten, dat vergt nog enig zoekwerk.

Hij lijkt verdraaid veel op het exemplaar op de voorkant van https://waarneming.nl/download/fotogidsAsilidae.pdf en dan zou het een Paritamus geniculatus zijn. Die heeft geen Nederlandse naam.
. . .
Roofvliegen steken niet. Ze leven van andere insecten die ze in de lucht grijpen en vervolgens leegzuigen met hun zuigsnuit.
- - -
Elders blijkt de Paritamus geniculatus toch een Nederlandse naam te hebben gekregen: Zwartdijroofvlieg. Hij is te vinden in geheel Europa en in het Nabije en Midden Oosten, maar staat nergens te boek als talrijk.
Toegevoegd op 13 juni 2019 19:37: tekst
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie! Het is mij nu in ieder geval duidelijk dat dit geen steekvlieg is maar een roofvlieg! Bedankt voor het bijvoegen van de gids. Erg handig en interessant. De Paritamus geniculatus heeft echter grote mannelijke genitaliën staat bij nr.15 in de gids en dat heeft deze roofvlieg niet. Ik denk daarom dat het om een andere roofvlieg gaat. Maar welke dat kan ik niet goed uitzoeken omdat ik niet bekend ben met alle termen in de gids bij het determineren. Toch erg bedankt, want ik weet nu veel meer. Groetjes, Nako
Amadea
4 jaar geleden
Geen mannelijke genitaliën, nee, maar wel een lange legboor. Oftewel: een vrouwtje.