Waar komen deze vliegen vandaan?

Mijn schoonvader heeft een huis gekocht wat al even leeg stond. Nu heeft het huis last van dode en trage vliegen in de badkamer. Hij woont er nog niet. De vliegen liggen in de vensterbank en in de badkuip. In de rest van de badkamer niet. Er zit een rooster onder het bad; hier binnenin ligt niks. Verder staan er geen ramen open en werkt het waterslot. Vandaag voor het eerst ook vliegen bij een raam in 1 kamer; de badkamerdeur stond open. De andere ruimtes en ramen hebben geen vliegen… waar zouden ze vandaan komen, en wat zouden we hier tegen kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Insecten
2K
Pieterke
2 jaar geleden
Vanwege de omvang van het probleem lijkt het mij het best om de ongedierrtebestrijding in jullie omgeving in te schakelen. Mogelijk kan dit via de gemeente waar uw schoonvader woont.
Inekez1
2 jaar geleden
@Pieterke, ik hoop dat je reactie cynisch bedoeld is. Ongediertebestrijding voor een handvol dode vliegen?!
Pieterke
2 jaar geleden
Inekz1: Mijn reactie is niet cynisch bedoeld. Vliegen zijn soms heel moeilijk weg te krijgen. (Natuurlijk heb je af en toe een vlieg in huis, dat is normaal).
Kijk maar naar de reactie op uw antwoord.

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk is er 1 vlieg naar binnen gevlogen voordat het huis voor langere tijd ongebruikt dicht ging. Die ene vlieg heeft eitjes gelegd in de badkamer en die eitjes zijn uitgekomen. De jonge vliegen zijn op zoek gegaan naar voedsel, wat er in de badkamer niet of nauwelijks was. Ze wilden naar buiten, naar het licht en hebben dus net zo lang voor het raam gevlogen tot ze van honger en uitputting dood neer vielen.

Wat je nu moet doen? Pak de stofzuiger, zuig alle dode vliegen op. Verder gewoon een sopje over vensterbank en badkuip en de rest van het huis. Alles zal na lange tijd leegstand wel onder het stof zitten.

Vliegen zijn bijna altijd en overal wel ergens. Vroeg of laat zal er wel weer een nieuwe vlieg naar binnen vliegen. Het is niet uit te sluiten dat er nog eens een vlieg eitjes legt in huis. Als de vliegen er ook gewoon weer uit kunnen lost het probleem zich vanzelf op en zul je niet weer allerlei dode vliegen treffen.
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dat dachten wij ook inderdaad. Dus hebben we dat precies zo gedaan. Alleen blijft het doorgaan. Dit zien we elke dag dat we er komen, en elke dag maken we het schoon. We hebben ook al vliegenspray geprobeerd… en dan praat ik over de afgelopen 4 weken ongeveer…
Inekez1
2 jaar geleden
In de vraag staat "... verder staan er geen ramen open"
Dat houdt in dat vliegen die eenmaal binnen zijn er niet uit kunnen. Zet eens een raam open zodat de vliegen zelf hun weg naar buiten vinden.
Waar de vliegen precies vandaan komen is vaak lastig te achterhalen. Een vlieg heeft maar een klein gaatje nodig om eitjes te leggen. Een volwassen vrouwtjesvlieg kan wel 1000 eitjes leggen, afhankelijk van de omgevingsfactoren (o.a. temperatuur) komen die eitjes binnen een paar dagen tot paar weken uit. Dat gebeurt in vrijwel elke woning wel ergens, maar als er normaal geleefd of geventileerd wordt verdwijnen die vliegen ook weer (vaak ongezien) naar buiten.
Zijn het wel vliegen?
Het lijken meer latrinevliegjes (hebben ook veel andere namen, zoals rioolvliegjes).
Deze zijn zelfs geen vliegen, maar een soort muggen.
En, ze zijn niet goed voor de gezondheid; verspreiden bacteriën.

Waarom ik dit denk?
Ze zijn veel kleiner dan een vlieg.
Ze zijn groter dan fruitvliegjes waar ze wel op lijken.
Ze komen waarschijnlijk uit de afvoer van het bad.
En, ze willen naar het licht toe (raam).

Lees de link even heel goed.
En, vergelijk de beestjes eens met meerdere afbeeldingen van de latrinevlieg.

Schroom niet om ongedierte bestrijding in te schakelen als het vermoeden inderdaad naar deze beestjes leidt.
De bron van de beestjes is namelijk slecht te vinden en ze zijn echt niet goed voor de gezondheid.

Succes!