Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Insectenplaag: Wat is dit voor insect?

Wij hebben sinds een aantal dagen last van een insectenplaag in de tuin. Het lijken een soort wantsen/kevers. Op deze website las ik iets over een dromedarisluis, maar de foto’s op het internet komen niet overeen met de beestjes in onze tuin.

De beestjes kruipen langzaam en gaan ook vrij snel weer dood. Ze kruipen op het moment met honderden tegelijk door de tuin en komen ook het huis in. Het is nu zo erg dat ze in grote getalen over de schutting naar de buren kruipen.

We hebben een grote zilverspar in de tuin staan. Het vermoeden is dat ze daar vandaan komen. De dromedarisluis komt voor op wilgen en populieren, dat kan het niet zijn.

Weet iemand wat dit voor soort insect dit is?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Insecten
4.5K
Amadea
2 jaar geleden
Kijk eens naar de foto's op https://waarneming.nl/species/20844/photos, dan zul je toch grote gelijkenis zien!

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het is geen kever maar een bladluis. De grootste soort die in Nederland voorkomt: een Dromedarisluis, Tuberolachnus salignus. Deze soort komt hoofdzakelijk op wilgen (soms populier) voor. Daar zitten ze op de takken en scheiden veel honingdauw uit waar onder andere mieren en wespen op af komen. De wilgen hebben hier last van, de takken kunnen afsterven.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Debbie56
een jaar geleden
Idd ik heb er heel veel in mijn wilg er zwermen ook veel wespen maar die zijn niet agressief mijn boom zit nog vol met die luizen. Ik hoop de de vele musjes ze opeten. Ook kom ik ze overal tegen in mijn tuin.
Ben blij dat ik er iets over gevonden heb. Had ze nog nooit gezien. En de wilg staat er al sinds 2001.
Dank u wel. Gr Debbie

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding