welk kevertje is dit?

In onze badkamer zitten sinds kort van deze kevers. Wat is het en hoe kom ik er af?

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Insecten
4.5K

Antwoorden (1)

Dat is een stofluis. Stofluizen leven van schimmels die zich ontwikkelen op materiaal dat in vochtige toestand opgeslagen is of in ruimtes die vochtig zijn. Ze vormen geen gevaar voor de gezondheid. Maar als ze n grote aantallen voorkomen kunnen deze wel enige materiële schade aanrichten.

De enig afdoende bestrijdingsmethode van stofluizen bestaat uit het opruimen of drogen van het materiaal waarin de schimmels voorkomen en de ruimte waarin zij zich bevinden. Dit laatste kan door flink te luchten bij droog weer of eventueel door de ruimte droog te stoken. Een blijvende oplossing wordt alleen verkregen door de relatieve luchtvochtigheid voorgoed te verlagen en voor voldoende ventilatie te zorgen in ruimten met stofluizen.
Amadea