Hoe lang duurt het voordat eitjes van een lasius niger uitkomen?

Ik heb twee weken terug een koningin gevangen, er ligt al een tijdje een hoopje eitjes. Alleen kan ik nergens vinden hoe lang het duurt voordat ze uitkomen.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
14.3K

Antwoorden (2)

De ontwikkeling van eitje tot mier duurt bij de zwarte wegmier ongeveer 6 tot 8 weken, afhankelijk van de temperatuur. Van eitje tot larve duurt 10 tot 12 dagen, larve tot pop ongeveer 10 tot 14 dagen en tot er een werkster uit de pop komt duurt nog eens 10 tot 24 dagen.
Amadea
5 jaar geleden
Ontwikkeling van een mier
Uit de eitjes die de koningin legt, ontwikkelen zich larfjes. Deze krijgen voedsel aangeboden totdat ze zich verpoppen. Deze poppen ontwikkelen zich tot mieren.

-----Elk stadium duurt 10 tot 15 dagen.-----
zie afbeelding: Vanaf links: eitje, drie maal larve, naaktpop, imago (volwassen individu).

Eens per jaar komen in een kolonie koninginnen en mannetjes ter wereld. Deze gevleugelde mieren zwermen uit en stichten nieuwe koloniën.
De Lasius Niger, ook wel gewone wegmier, zwarte wegmier of zwartbruine wegmier, is een mierensoort uit de onderfamilie van de schubmieren (Formicinae). Het is de meest voorkomende mier.

De eieren zijn zo klein dat je die waarschijnlijk niet ziet. De larven heb je verschillende stadia van. In de poppen vindt de omvorming plaats van larf naar volwassen mier. In de grootste cocons bevinden zich de prinsessen (dat kunnen koninginnen worden), in de kleinere cocons de mannetjes of de werksters.