Wat is dit voor (hout)kever?

Ze vlogen gisteren ineens allemaal in huis, denk dat ze uit het brandhout zijn gekomen want daar kwam nogal wat herrie vandaan en dat is nu ineens een stuk minder. Dit weet ik alleen niet zeker, ik heb ze er niet uit zien kruipen..

Als ik zoek, lijken ze niet op gangbare houtkevers. Ze zijn ter grote van een speldenknop, kunnen vliegen (vleugels komen onder het schild vandaan), zwarte “kop” en bruin zwarte vlekken op het “schild“.
Denk dat het te warm is en ze daarom uit het hout gekomen zijn? Vliegen in en rond de lampen en nu bij daglicht richting het raam dus ze proberen denk ik weg te komen. Als je ze aanraakt trekken ze pootjes volledig in en spelen ze voor “dood”.
Wat zijn het voor beestjes en moet ik me zorgen maken over aantasting van onze meubels, kozijnen etc.?

Alvast bedankt!

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
4.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nogal vervelend wanneer je zo een plaag in huis hebt. Geen enkel houten meubel of constructie zal veilig zijn. De houtwormkever is inderdaad het meest bekende onder de houtwormen. Sowieso vroegtijdig aanpakken, voordat de schade oploopt. Klik hier voor meer informatie: https://bestrijdingsservice.nl/houtworm-bestrijden/

Antwoorden (1)

Je hebt het al vrijwel geheel zelf bij het juiste eind. Het zijn Gewone houtwormkevers, ook wel doodskloppertje of meubelkever genoemd. Het volwassen beestje is niet schadelijk meer, maar de larven - houtwormen - verzwakken door massaal geknaag houten constructies in woningen.

Om te voorkomen dat zij nageslacht achter kunnen laten op jouw houten meubels is het verstandig die van een laag beits te voorzien.
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Heel erg bedankt! Behandeld hout zou in principe “veilig” zijn begrijp ik hieruit?
Amadea
3 jaar geleden
Ja. Houtwormen houden het meest van onbehandeld hout dat zacht, nat of beschimmeld is.