Wat voor beest/insect is dit? Het lijkt een beetje op een torretje?

Komt dit door de droogbloemen in mijn huis en zo ja moet ik bang zijn voor mijn droogbloemen!?

Picture for question
3 jaar geleden
in: Insecten
4.3K

Antwoorden (4)

Dat is een wants. Weggooien of opzuigen met de stofzuiger (ze stinken). Kiertjes dichten in je huis.
3 jaar geleden
Dit is een van de vele soorten bruine wantsen. Ze komen niet speciaal op jouw droogbloemen af. Daarvoor zijn ze dus geen bedreiging. Gewoon vangen en buiten zetten of als je het makkelijk wilt: opzuigen.
Toegevoegd op 08 januari 2021 18:17: afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Nee, die is niet met droogbloemen mee in jouw huis terechtgekomen. Maar de vermoedelijke (want we zien de onderkant, wat het moeilijker maakt de soort te identificeren) Smalle randwants, Gonocerus acuteangulatus, is jouw huis ingegaan omdat ie houdt van warmte. Misschien heb jij in de tuin een besdragende struik zoals meidoorn, lijsterbes of vogelkers staan? Daar komt ie dan oorspronkelijk vandaan.

Dat het waarschijnlijk een Smalle randwants betreft baseer ik op de egaal oranje poten zonder steviger dijen, de hoekige schouders en de gestreepte voelsprieten. Het is een planteneter en totaal ongevaarlijk voor mens en dier. Wil je 'm liever niet in jouw huis laten overwinteren, vang 'm dan in een glas of pot en laat 'm buiten op een struik weer eruit.
Amadea
3 jaar geleden
dit is een cicade denk ik, ze zijn niet gevaarlijk en je kunt hem gewoon buiten los laten.
ik zou hem niet dood maken omdat dat heel erg stinkt