Welke bijtjes (of andere insecten) maken gebruik van mijn bijenhotels?

De meeste gaatjes zijn dichtgemetseld door metselbijtjes, maar sommige gaatjes lijken met een soort zaagsel afgesloten, en weer andere zijn afgedicht met een glimmend vliesje.

3 jaar geleden
in: Insecten
1.2K

Het beste antwoord

Maskerbijen - waarvan er over heel Nederland verspreid 25 soorten zijn - sluiten gangen waarin broedcellen zijn aangebracht niet zelden af met een dun zilverwit zijdeachtig vliesje, alsof er een ruitje in is gezet.

Blokhoofdwespen - waarvan in ons land zeker 13 soorten voorkomen - maken hun nestgangen in vermolmd hout, met als ingang een perfect rond gaatje van onge­veer 6 mm doorsnee en vaak met het zaagsel ervoor liggend (wat sommige mensen abusievelijk doet veronderstellen dat er boktorren bezig waren).
Amadea
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Bedankt Amadea, ik had al zo'n vermoeden dat jij me verder zou kunnen helpen! :)