Kan je wandelende takken ook kleine stukjes fruit/groente te eten geven?

Kan je de Indische wandelende tak (af en toe) kleine stukjes fruit of groente voeren? (zoals kleine stukjes meloen, appel, komkommer?) Zo ja, welke?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
10.2K
TurfGraver
3 jaar geleden
Nee. Gewoon voer (bladeren) verder niets.

Antwoorden (2)

Nee.

De Indische wandelende tak staat erom bekend dat hij graag klimop eet. Deze Carausius morosus kan leven op allerlei soorten klimop en heeft op zich geen andere bladeren nodig om gezond te zijn.

Je kunt eventueel wel veel andere soorten bladeren aan het beestje geven, zoals braam-, framboos-, eik-, roos-, hazelaar en ligusterbladeren.
Let wel goed op: planten uit winkels zijn bespoten met insecticiden en daarvan gaan wandelende takken direct dood!
Amadea
3 jaar geleden
Er moet altijd voedsel aanwezig zijn voor de wandelende takken. Het beste kan je afgeknipte takken bewaren in een beker water. Als je kleine nimfjes hebt moet je het water afdekken met een oase of watjes, anders kunnen de nimfjes verdrinken. De blaadjes moeten altijd vers en groen zijn. Elk soort wandelende tak eet alleen specifieke planten, dus niet elk blaadje dat je hem geeft. De meeste soorten eten in ieder geval braamblad. Wat jou soort tak eet, is te vinden bij de informatie over het soort. Het is belangrijk het beste voedsel te geven voor jouw soort wandelende tak. Dat ze een bepaald blad eten, betekend niet dat dit blad de juiste voedingsstoffen bevat voor een gezonde wandelende tak.
Pas op dat bladeren niet bespoten zijn met gif! Alle planten uit de winkel, behalve sommige planten zoals de meeste eucalyptus, zijn bespoten met insecticiden. Dit is dodelijk voor de wandelende tak die het eet.
Een lijst met voedselplanten kan je hier vinden:
http://www.ongewoonongewerveld.nl/wandelende-takken/voedselplanten/