Legt een rups eitjes voor of na dat hij/zij een vlinder wordt?

Ik ben benieuwd of een rups zich voortplant voor of nadat het een vlinder wordt. Maakt dat niet uit en kan het beiden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.5K
jc54
3 jaar geleden
Een rups legt geen eitjes. Na de gedaanteverwisseling is het geen rups meer, maar dan kan ze wel eitjes leggen.

Antwoorden (1)

Daarna.

Tijdens haar leven legt een vlindervrouwtje zoveel mogelijk eitjes. Uit de eitjes komen jonge rupsen. Een deel van deze rupsen groeit uit tot 'volwassen rups' en gaat verpoppen. Tenslotte kruipt er een vlinder uit de pop.

Van elke honderd eieren die een vlinder legt vinden tussen de 95 en 99 individuen de dood, voordat ze aan paren of ei afzetten toekomen. De overige 1 tot 5% overleeft: voldoende om de volgende generatie veilig te stellen.
Amadea